Het systeem van digitaal vooraanmelden via eLink op Schiphol bestaat in september een jaar. De digitaliseringsslag bij het aanleveren van lokale exportvracht heeft voor een versnelling in de keten gezorgd. eLink is generiek ingericht en wordt nu steeds fijnmaziger in het project Digitaal inchecken. Zo is onlangs de FWB OK-indicator toegevoegd: de expediteur die vooraanmeldt, krijgt hierdoor van de afhandelaar een terugmelding als op de FWB informatie ontbreekt. Hij kan dit vervolgens alsnog in orde brengen, zodat de chauffeur en afhandelaar er bij aankomst op de luchthaven geen omkijken naar hebben.
Bron: ACN.nl.
“Ik ben blij met de nieuwe aanpassing in eLink”, zegt Rick van Wijk van afhandelaar WFS. “Hoe sneller een expediteur weet dat zaken nog niet in orde zijn, hoe sneller de data en vervolgens de goederen alsnog kunnen worden afgehandeld. We krijgen hierdoor minder verkeerde zendingen bij de balie.” Van Wijk werkt veel met Lufthansa Cargo dat sinds eind 2020 een uniek systeem hanteert om de documenten van e-AWB-zendingen al vroeg te toetsen en ready for carriage (RFC) te verklaren. Ook KLM Cargo ontwikkelt een soortgelijk systeem. Jean de Boo van Lufthansa Cargo: “PreCheck controleert of de FWB/FHL technisch gezien (volgens IATA-specificaties) in orde is en daarnaast of die voldoet aan de voorschriften voor producten en/of douane. Het stuurt de gebruiker vervolgens automatisch een e-mail of sms als er informatie ontbreekt, bijvoorbeeld een noodtelefoonnummer bij een pharmazending of een tax- of hs-code. Dat gebeurt allemaal onafhankelijk van de fysieke goederenacceptatie.”
eLink minder storingsgevoelig
eLink heeft als doel om de stop bij de documentenbalie van de afhandelaar af te schaffen. Idealiter rijdt de chauffeur, nadat hij zich met zijn ACN-pas heeft aangemeld bij de poort van de afhandelaar, linea recta door naar de losdeuren. Het systeem is nog steeds werk in uitvoering. In september 2021 is gestart met een algemene workflow voor de grootste groep gebruikers. Expediteurs vinken vijf zaken af voor een chauffeur groen licht krijgt om richting de luchthaven te gaan, zoals de AvSec-status, de FWB en douanezaken. eLink werkt goed en heeft door de toename van het gebruik tot nieuwe wensen geleid. Hans van Roest van Cargonaut: “Soms is de informatie in de FWB niet volledig of komt een vooraanmelding niet goed door bij de airline. Dat gebeurt niet vaak, maar je wilt voorkomen dat chauffeurs met zo’n zending gaan rijden en er bij de afhandelaar achter komen dat er iets niet in orde is.”
FWB OK-feedbacktool voor expediteur, vervoerder én afhandelaar
Het systeem hield ook nog geen rekening met bijzondere regels voor bepaalde zendingen. Landen en vrachtmaatschappijen hanteren wereldwijd eigen regels die niet generiek toe te passen zijn. Toch moeten afhandelaars er wel op controleren. Ook kan er extra informatie nodig zijn vanwege de aard van de cargo. In de loop van de afgelopen maanden heeft dat soms nog voor opstoppingen gezorgd, zegt Johan Star, projectmanager SCMP*: “We willen de vooraf ingestuurde informatie voor alle soorten en maten goederen honderd procent nauwkeurig en volledig krijgen.” Met de terugmeldingsmodule FWB OK kunnen afhandelaars ingrijpen als zaken missen. Hans: “Als een chauffeur tien zendingen bij zich heeft en er een niet in orde blijkt, wordt alles opgehouden. Dat wil niemand. De afhandelaar kan nu vooraf aangeven of hij namens de airline de cargo valideert of de expediteur moet vragen om eerst de FWB te corrigeren voor hij de zending laat aanleveren.”
Volledig digitale, betrouwbare en snelle keten
Cargonaut en Lufthansa hebben PreCheck met een zogeheten api gekoppeld aan eLink. Jean de Boo van Lufthansa Cargo: “De status van onze RFC-check is nu zichtbaar in het eLink-portal. Tegelijkertijd brengen we PreCheck breder onder de aandacht bij klanten die er nog niet mee werken.” Het digitaal inchecken via FWB OK is een van stappen naar de volledige digitalisering van de aanlevering van lokale exportvracht op Schiphol. Uiteindelijk is het doel een zogeheten digitale green lane waarin ook digitaal wordt afgetekend, laad- en losslots gepland worden en wordt uitgecheckt. Rick van Wijk van WFS werkt er graag aan mee. Hij ziet het liefst dat chauffeurs de balie volledig overslaan en op vooraf afgesproken tijden bij de loodsen terecht kunnen. “Een betrouwbaarder flow en snellere doorlooptijd is toch wat alle partijen in de keten willen.”
Tekst: Anke Hoets