In het Westelijk Havengebied in Amsterdam is begin september de eerste vestiging van City Hub geopend. Het bedrijf dat in 2016 in Roermond begon, bundelt goederen aan de rand van steden om ze vervolgens met elektrische voertuigen naar klanten in de binnenstad te vervoeren. Ceo Karel Hoeben van City Hub wil meer hubs in Amsterdam openen, vertelt hij aan Logistiek020.
“Dit is exact het model hub zoals een hub bedoeld is. Met volle en uitsluitend elektrische voertuigen vanaf de rand van Amsterdam de stad in en uit”, aldus Karel Hoeben, ceo van City Hub. Begin september opende hij een nieuwe hub in het Westelijk Havengebied aan de Hornweg 60. Vijf vragen aan een trotse ondernemer die meerwaarde ziet in een white label hub.
Jullie zijn in 2016 met een eerste vestiging in Roermond begonnen. Waarom Roermond?
“Een ongekende groei van online bestellingen, dichtslibbende steden met vervuilende bestelbusjes en peperdure magazijnruimtes in de winkelstraat. Dat moet beter kunnen, dachten Yourick Fokker, Jeroen van de Kraats en Gerard Gerritsen, de oprichters van City Hub, Gerard had al een pand in Roermond en zocht daar een goede bestemming voor. Het idee van schoon en efficiënt vervoer vanaf de rand van de stad het centrum in was hiermee snel geboren. Met het Designer Outlet Center om de hoek en een goed bezochte binnenstad, bleek de hub een schot in de roos en namen al snel veel winkels diensten af.”
Hoe snel ging het succes?
“Inmiddels zitten we met City Hub ook in Utrecht, Leiden, Groningen, Maastricht en in Amsterdam. Er is geïnvesteerd in het businessmodel. Met slim bundelen kunnen we het stadsvervoer steeds efficiënter uitvoeren. Het digitale platform Keana dat wij voor ons hebben laten ontwikkelen helpt hierbij. Door datagebruik van goederen, klanten en vervoerspartners kunnen we goederenstromen combineren en rijden de voertuigen allemaal vol de stad in én uit! Veel logistieke dienstverleners rijden vaak de hele dag de stad in en uit met halfvolle bestelbussen die ook nog eens keer hartstikke vervuilend zijn. Wij doen het slimmer en duurzamer.”
Wat is het verdienmodel? Betalen klanten meer, hetzelfde of misschien wel minder?
“Ons verdienmodel is dat wij klanten en leveranciers inefficiënt werk uit handen nemen. Je hoeft zelf niet meer de stad in met je grote vrachtwagen langs je adressen. Dat scheelt tijd, je hebt minder chauffeurs nodig – handig in deze tijd van krapte – en je hoeft nu niet te investeren in zero-emissie voertuigen. Hotels betalen doorgaans hetzelfde omdat wij het wasgoed kunnen combineren met andere leveringen. Uiteindelijk is ons doel om een lagere prijs te creëren wat mogelijk moet worden door samenvoegen en optimalisatie van leveranties per stop. De kracht van ons verdienmodel zit in efficiënt bundelen voor die last-mile. Daarover heb je als leverancier of transporteur geen zorg meer. Door de steeds toenemende regels wordt de stadbelevering er niet makkelijker op. Wij hebben er ons specialisme van gemaakt.”
Wat is het voordeel van een white label hub?
“Voor slimmere en groenere stadslogistiek heb je samenwerking nodig met andere partijen zoals verladers, vervoerders en duurzame last-mile aanbieders. City Hub heeft zich zodoende ontwikkeld tot een white-label organisatie. Op die manier kunnen we voor elk type vrachtverkeer dat de stad in- en uitgaat een oplossing bieden. Ook kan je sneller opschalen en heb je specialisten op elk gebied, bussen, fietsen, noem maar op. Onze elektrische transportmogelijkheden beperken zich bovendien niet tot wegen. Wij leveren ook over water met onze partner CityBarge. Op deze manier hebben we ook geen last van concurrentie, wij zijn alleen maar op zoek naar partnerschappen. Als het maar uitstootvrij de stad in- en uitgaat.”
Willen jullie nog meer City Hub locaties in Amsterdam openen?
“Ja, wij willen graag een hub aan de oostkant van de stad openen. Dat maakt het allemaal nog efficiënter. We zijn altijd op zoek naar geschikte vrije locaties maar die zijn schaars. We staan ook open voor andere partijen die een hub hebben of willen bouwen om daarmee een samenwerking aan te gaan. Maar goed, nu eerst het succes van de nieuwe hub in West uitbouwen. Ik zou zeggen: kom allemaal kijken en gebruik maken van deze hub. Of je je last-mile voertuig wil parkeren of opladen, je op zoek bent naar opslagruimte of je zoekt kantoorruimte van waaruit je je operatie wilt runnen, het kan allemaal hier. Als het tenminste aansluit op onze missie: alles voor een duurzame stadslogistiek.”
Cityhub ligt in het Westelijk Havengebied, aan de Hornweg 60 in Amsterdam. Een op- en overslaglocatie met 400 m² voor vriesproducten, 600 m² voor koelproducten, 750 m² voor geconditioneerde producten, 1000 ² voor ambient opslag , 400 m² kantoren en een prachtig buitenterrein met voldoende oplaadcapaciteit.