Dit jaar laat de gemeente Amsterdam 1.795 oude laadpalen in de stad vervangen door nieuwe. Zo blijft het laadnetwerk betrouwbaar. De tarieven voor het opladen zijn wel gestegen. Dit komt vooral door de stijgende energieprijzen en de verhoging van de btw van 9 procent naar 21 procent.
Bron: Amsterdam.nl.
Amsterdam heeft ruim 3.000 openbare laadpalen. Dat komt neer op 6.000 laadpunten. De oudste laadpalen zijn inmiddels toe aan vervanging. De eerste laadpaal werd al in 2009 geplaatst. Intussen gaat het plaatsen van nieuwe extra laadpalen onverminderd door. Zo blijft het netwerk groeien. In 2022 kon iedereen nog zijn mening geven over nieuwe locaties voor toekomstige laadplekken, zie amsterdam.nl/laadpalen.
Vervanging oude laadpalen in Amsterdam
Dit jaar neemt het bedrijf Equans 2535 van de laadpalen over die door Vattenfall zijn geplaatst. Het bedrijf gaat 1.795 daarvan vervangen. Dit gaat stapsgewijs. De oudste laadpalen zijn als eerste aan de beurt. De overige 740 laadpalen krijgen een opknapbeurt. Het vervangen van een laadpaal duurt, net als de opknapbeurt, maximaal een dag. De laadpaal is die dag niet te gebruiken. Maar er zijn altijd voldoende andere laadvoorzieningen in de buurt.
Prijsstijging
De laadprijzen zijn per januari 2023 gestegen. Dit komt voornamelijk door de sterke stijging van de energieprijzen en de verhoging van de BTW. Die is van 9 naar 21 procent gegaan. De kosten voor elektrisch opladen is gekoppeld aan de energieprijs. Die gaat zeker de afgelopen maanden flink op en neer en daardoor kan de laadprijs periodiek verschillen. Daarnaast zijn ook de kosten van de netaansluiting gestegen. Ook buiten Amsterdam stijgen de prijzen aan de laadpaal. De laadprijzen voor openbare laadpalen in Amsterdam voor dit kwartaal zijn hier te vinden.