luchtvaartbrandstof

Denk mee: nieuwe subsidie voor innovaties luchtvaartbrandstoffen uit CO2 en waterstof

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een technische wijziging voor van de regeling Demonstratie Energie- en Klimaatinnovatie (DEI+). De voorgestelde wijziging stelt een subsidieregeling in om de markt te ondersteunen bij het verder ontwikkelen en opschalen van productietechnieken voor Power-to-X (P2X) brandstoffen.

Bron: Rijksoverheid.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het ministerie van Klimaat en Groene Groei betrekken graag de marktpartijen bij de vormgeving van de subsidieregeling. Wij vragen u schriftelijk te reageren op de consultatievragen die in de consultatiedocumenten zijn opgenomen. U vindt deze documenten onder het kopje relevante documenten. Uw antwoorden zijn input voor de verdere invulling van deze subsidieregeling.  

Doel van de regeling

Het kabinet heeft besloten met middelen uit het Klimaat- en Transitiefonds een subsidieregeling in te stellen om de markt te ondersteunen om productietechnieken voor P2X-fuels verder te ontwikkelen en op te schalen.   

Het doel van deze consultatie is tweeledig:

  1. Inventariseren welke plannen er zijn in de markt om P2X-fuels verder te ontwikkelen;
  2. Inventariseren op welke wijze mogelijke randvoorwaarden van het instrument invloed kunnen hebben op de realisatie van P2X-fuels projecten.

Wilt u reageren? 

U kunt tot en met 27 september via deze website reageren op de vragen die in het Vragen- en antwoordformulier zijn opgenomen (onder relevante documenten). U kunt dit document downloaden, invullen en vervolgens uploaden als u reageert op de consultatie. Graag hierbij de volgorde van de vragen aanhouden.

Voor wie belangrijk

  • Bedrijven en onderzoeksorganisaties die P2X-fuels technieken ontwikkelen;
  • Bedrijven die P2X-fuels willen produceren;
  • Bedrijven die pilot- en demonstratieprojecten op TRL niveau 5-7 willen realiseren.

Wat zijn de gevolgen

  • De inzet van duurzame luchtvaartbrandstoffen is op de korte en middellange termijn de enige mogelijkheid om de energietransitie van de luchtvaart in-sector te realiseren. Deze regeling simuleert de beschikbaarheid van duurzame luchtvaartbrandstoffen.
  • Dit draagt bij aan het vergroten van de energiezekerheid en -onafhankelijkheid in Nederland en Europa.
  • Het draagt ook bij aan de verduurzaming van de luchtvaartsector (reductie CO2-uitstoot).
  • Het biedt kansen voor een toekomstig verdienvermogen.
  • De luchtvaart kan hierdoor voldoen aan de verplichting van ReFuelEU. ReFuelEU stelt een verplichting van 1,2% voor synthetische luchtvaartbrandstoffen in 2030, oplopend naar 35% in 2050. Synthetische luchtvaartbrandstoffen, ook wel ‘Power to X fuels’ (P2X-fuels) genoemd, kunnen op verschillende manieren gemaakt worden.
  • Het thema waar P2X-fuels momenteel onder passen, DEI+ Waterstof en groene Chemie (first come first serve net zoals alle DEI+ thema’s), ontvangt veel projecten waarbij de gevraagde subsidie hoog is en er dus snel sprake is van budgetuitputting. P2X-fuels krijgt een apart thema om zo niet te lijden onder een potentiële subsidie uitputting.

Alcohol to jet-brandstoffen

Overigens komt er ook een nieuwe subsidieregeling voor de verdere ontwikkeling van alcohol to jet-fuels. De informatie over deze consultatieronde vind je hier.