Deze week werd in Tweede Kamer het wetsvoorstel Luchtvaartbelasting behandeld. Zoals verwacht werd al snel een politieke meerderheid gevonden voor belasting op ticket. Dankzij een stevige lobby van ACN, FENEX en evofenedex is het gelukt om van staatssecretaris Vijlbrief de toezegging te krijgen dat er aanvullend onderzoek komt naar de gevolgen van belasting op vrachtvliegtuigen voor Maastricht Airport en Schiphol. Het maximaal haalbare voor nu.

Het debat – dat tot laat in de avond duurde – was woensdag nog niet afgelopen of president Trump maakte een inreisverbod vanuit de EU naar de VS bekend. Eerst was onduidelijkheid over de status van luchtvracht. Later liet de president in een tweet weten dat luchtvracht uitgezonderd is. Ondertussen weten we dat in de presidentiële proclamatie staat dat crewmembers van vrachtvliegtuigen mogen blijven vliegen naar de VS. Niet onbelangrijk…maar er zijn nog veel vragen onbeantwoord over de gevolgen van deze maatregel.

Omdat vrachtvervoer van en naar China en van en naar de VS de komende weken afhankelijk zal zijn van full freighters (immers de bellycapaciteit valt zo goed als weg) hebben we vanochtend een oproep gedaan aan de minister van IenW om zo flexibel mogelijk om te gaan met de herverdeling van vrijgevallen slots. De regels zullen tijdelijk versoepeld moeten worden.

Kortom: veel te doen op deze dossiers de komende dagen en weken. Voor vragen zijn we altijd bereikbaar. Op dit moment zijn we ons aan het beraden hoe activiteiten en vergaderingen van ACN de komende weken vorm zullen krijgen. We houden hierbij in beginsel advies en richtlijnen van het RIVM aan.