Onderzoek naar onbetrouwbare data luchtvracht

Aanpak van onbetrouwbare gegevens zorgt voor optimale vrachtprocessen. Onbetrouwbare data in de luchtvrachtsector wordt inzet van een ‘ketenbreed’ onderzoek onder de hoofdrolspelers op Schiphol. 

 

Dat bleek aan het einde van het Nationale Luchtvrachtdebat vorige week van ACN, EVO en Nieuwsblad Transport. Oud-directielid John Klompers van Panalpina, tegenwoordig mede-aandeelhouder van het nieuw software- en webbedrijf iLysian, ziet voldoende draagvlak om met een werkgroep bestaande uit een aantal vertegenwoordigersin de logistieke keten zo snel mogelijk de keten door te lichten.

Cargonaut, het digitale luchtvrachtplatform van Schiphol, en de Eindhovense grootverlader ASML hebben al toegezegd deel te nemen, zegt Klompers. De initiatiefnemer zoekt nog naar een vooraanstaande afhandelaar en luchtvrachttrucker om dan met alle schakels in de sector voldoende data en gegevens in kaart te brengen om zo een betrouwbare informatiestroom op te bouwen tussen de diverse spelers in de sector’, aldus Klompers. Hij verwacht dat de werkgroep ergens begin van het volgend jaar voor het eerst bij elkaar zal komen. 

Klompers: ‘Via het stroomlijnen en transparant maken van data kunnen de partijen in de sector een verdere optimalisering van de luchtvrachtprocessen bereiken, de betrouwbaarheid van de gegevens verbeteren en indien nodig ook de transporttijden inkorten.’ Uiteindelijk wil hij ook de Douane betrekken bij het initiatief, maar ‘eerst moeten wij als sector het fundament van het data-verkeer neerzetten’, vindt hij. Uiteindelijk wil hij ook dat het platform kan uitgroeien tot een operationeel systeem.

‘Hier liggen voor de BV Schiphol mooie kansen.’ Via zijn bedrijf iLysian wordt Klompers al vaak ingezet om bijvoorbeeld big data te verzamelen voor grote gemeentes en daar beleids- en managementtools voor te bouwen. Ook in de gezondheidssector is er vraag naar zijn diensten. ‘De stap naar de logistiek en luchtvracht, waar nog steeds mijn hart ligt, is dan ook snel gemaakt’, zegt hij.
 

Integrators

Op het luchtvrachtdebat stond het terugbrengen van de gemiddelde transporttijden in de luchtvrachtsector met 48 uur naar drie dagen centraal. Deze recent door luchtvaartorganisatie IATA geformuleerde doelstelling moet de sector meer concurrerend maken tegenover de integrators.

De diverse partijen maakten tijdens het debat een beetje brandhout van die boodschap. De doelstelling om processen 48 uur te versnellen vonden de deelnemers meer een academische vraag omdat kortere transporttijden sterk afhangen van de ingekochte dienstverlening en het vervoerde product. ‘Onze bloemen zijn al binnen 24 uur op Schiphol’, aldus commercieel vrachtdirecteur Peter Scholten van Saudia Cargo.

‘Het heeft dan ook weinig zin om daar 48 uur van af te halen.’ Een veel groter struikelblok was voor iedereen de onbetrouwbare informatie die de diverse schakels in de keten elkaar toesturen. Zo boeken verladers meer ruimte dan ze afnemen, terwijl de airlines dit probleem van zogeheten ‘no shows’ weer opvangen door gewoon over te boeken.

Het slachtoff er van deze praktijken zijn weer andere ladingaanbieders die de vracht niet op de afgesproken vlucht vervoerd krijgen. Volgens Klompers maken betrouwbare data een einde aan deze ‘poppenkast’. Vrachtdirecteur Enno Osinga van Schiphol wees tijdens het debat op een ander initiatief om vooral een einde te maken aan de congestie en wachttijden bij de afhandelaars. Zo kijkt de luchthaven naar een oud plan voor een ‘pick-up en deliverydepot’ in de ring rond Schiphol.

Vracht die nu onnodig twee tot drie dagen voor vertrek van het vliegtuig al naar de afhandelaars wordt verstuurd, kan daar tijdelijk worden opgeslagen en op afroep vlak voor de vlucht naar de afhandelaars worden verstuurd. ‘Zo kunnen wij congestie afbouwen en onze capaciteit vergroten. Uiteindelijk willen wij als Schiphol van 1,5 miljoen ton per jaar naar 3 miljoen ton overslag groeien’, aldus Osinga.

 

Tijdens het tweede Nationale Luchtvrachtdebat, op 27 november in Hoofddorp, spoorde columnist Peter Wierenga van Nieuwsblad Transport de toehoorders aan om snel big data te gaan delen in de luchtvracht. ”žZet die drastische stap!”, was zijn oproep.

> lees hier de hele blog

 

Bron: ACN.nl

 

Geef een antwoord