eu-lijsttrekkersdebat

Oproep logistiek aan Europese Unie: ‘Scherp regels voor CO2-uitstoot aan’

Een groep van 41 vervoerders, verladers, logistiek dienstverleners en organisaties wil dat Europa en de lidstaten van de EU met regelgeving helpen om de transitie naar zero emissie in het goederenvervoer te versnellen. Ze wil met name dat de Europese Commissie de ambitie opschroeft voor vermindering van de CO2-uitstoot in 2030. Ook vraagt ze om een duidelijke deadline voor het uitfaseren van vervuilende trucks. De oproep is mede ondertekend door partijen die opereren in de Metropoolregio Amsterdam, onder wie Vattenfall, Kuehne+Nagel en DFDS.

Tekst: Anke Hoets.

Volgens de ondertekenaars blijkt uit onderzoek van de Europese Commissie dat de energietransitie goedkoper wordt en de productie van zero emissie-trucks zal stijgen als Europa haar ambities voor het verminderen van CO2-uitstoot opvoert. Regelgeving kan volgens hen helpen de energietransitie economisch rendabel te maken. “Daarmee wordt het voor bedrijven eenvoudiger om de overstap naar zero emissie te maken en hun vloot te vergroenen”, schrijven ze eind juni in een brief aan de Europese Commissie.

Aanscherpen regels voor vermindering CO2-uitstoot

De leden van de groep wijzen erop dat ze zelf grote ambities hebben om te verduurzamen, maar tegen grenzen aanlopen: er worden te weinig elektrische trucks geproduceerd. Europa en haar lidstaten moeten de reductiedoelen voor CO2-uitstoot daarom naar boven bijstellen. Concreet komt het wat hen betreft neer op 65% minder uitstoot in 2030 ten opzichte van 1990 en niet de 45% die nu in de boeken staat. “Daarmee komen de ambities meer in lijn met de vrijwillige doelstellingen van vervoerders.” De groep verwacht dat hierdoor het aantal ‘groene’ vrachtwagens zal stijgen met 150.000 meer dan waar de Europese Commissie nu mee rekent.

Tekst loopt door onder brief aan de Europese Commissie

Sneller uitfaseren vervuilend wagenpark

De ondertekenaars willen ook dat er een uiterste verkoopdatum komt voor dieseltrucks waarna alle nieuw verkochte trucks alleen nog maar 100% zero emissie zijn. “Rekening houdend met een technische cyclus van 18 jaar, zal in de aanloop naar 2050 een duidelijke deadline moeten worden gesteld zodat de EU met zekerheid haar klimaatdoelstellingen zal halen.”

Geen uitzonderingen

De groep wil tot slot dat geen enkel voertuig wordt uitgezonderd van de aangescherpte klimaatdoelstellingen. De Europese Commissie spreekt in haar voorstel nu nog van een uitzonderingspositie voor bijvoorbeeld vuilniswagens en trucks voor de bouw en distributie in binnensteden. “Juist die zijn vaak eenvoudig te elektrificeren wat bijdraagt aan een schone luchtkwaliteit in steden.”

Ondertekenaars

A. P. Moller – Maersk A/S, APL logistics, Asstra Forwarding AG, Avere, Boekestijn Transport, Brightmerge, ChargePoint, Council for Sustainable Logistics (CNL), Colruyt, Contargo, Currys, Danfoss, DFDS, DPDHL, European Shippers Council, EV Box, Fixemer Logistics GmbH, Forto, Heineken, HMM Co Ltd, Integre Trans, Knauf Insulation, Kuehne and Nagel, Meyer & Meyer, Nestlé, Nike, Oatly Group, PepsiCo, Polish Chamber of E-mobility Development (PIRE), REE Automotive USA Inc., Samskip Multimodal, Schachinger Logistik, SEA Electric, Stolt Tank Containers BV, University Gustave Eiffel, VAI Capital, van der Wal, Vattenfall, Volta Trucks, Zeus Labs, Zilch Forwarding (formerly Scope3 pty/EmissionsIQ).