pilot milkrun schiphol

Pilot Milkrun Export op Schiphol geslaagd! En nu?

Sinds augustus 2020 doen vijf bedrijven een proef met de Milkrun Export op Schiphol. Net als bij de al vijf jaar rijdende Milkrun Import is het doel om het aantal truckbewegingen bij de afhandelaars te verminderen en de wachttijden te verminderen.  In de pilot doen DHL Global Forwarding, Rhenus Logistics, VCK Logistics, Swissport Cargo Services en D.J. Middelkoop mee. De hoogste tijd om op te schalen…

Gedurende de pilot rijdt (op werkdagen) elke avond minimaal één truck van Middelkoop langs de drie expediteurs om exportzendingen te laden en deze aan te leveren bij Swissport T11. De ruimte in de truck wordt verdeeld op basis van laadmeters, eventueel aangevuld met lading van andere klanten die al bij in de loods van Middelkoop klaar staat. Hoewel de volumes per avond en deelnemer erg variëren en de info over het volume soms wat laat bij Middelkoop binnenkomt, bevalt de proef erg goed.

“Laden en lossen gaat supersnel en de trucks zijn bijna altijd vol”

Alle deelnemers zijn er enthousiast over. Uiteraard zorgen de expediteurs ervoor dat alle zendingen perfect klaar staan en ‘Ready for Take-in zijn, geheel conform de afspraken in het kader van eLink en digitaal vooraanmelden. Laden bij de expediteurs en lossen bij Swissport gaat dan ook supersnel. Voorlopige resultaat is dat de trucks veel voller bij Swissport aankomen, ook als één truck op sommige avonden niet voldoende is.

Garantie voor de expediteurs: alle zendingen worden op tijd aangeleverd

Als het aantal deelnemers en de volumes toenemen zullen er meerdere Milkrun trucks gaan rijden. Uiteindelijk kunnen meerdere vervoerders en meerdere afhandelaars mee gaan doen en onderling lading uitwisselen en/of elkaars vracht meenemen. Het idee is om de regie rond Schiphol in een aantal gebieden op te delen en de daar gevestigde expediteurs aan een van de deelnemende wegvervoerders toe te wijzen. Die krijgt dan als eerste de kans om de exportzendingen van een expediteur te accepteren. Past dat niet goed, dan krijgen alle andere vervoerders de mogelijkheid om die zendingen te doen. Reageert geen van de andere dan moet de vervoerder van het betreffende gebied de zendingen sowieso ophalen. De deelnemende expediteurs krijgen zo de garantie dat alle exportzendingen op tijd aangeleverd worden. Dit planning/toewijzingsproces zou uiteindelijk automatisch kunnen gaan met optimale belading bij zo min mogelijk kilometers als doel.

IT-platform voor planning, monitoring en optimalisatie

De komende maanden gaat de werkgroep een IT-tool laten ontwikkelen om het proces te ondersteunen. Het gaat daarbij om zaken als:

  • Handig doorgeven van de informatie over de zendingen aan de vervoerders;
  • Plannen/toewijzen van de laadlocaties aan de trucks;
  • Monitoren van de laad- en lostijden op alle locaties;
  • Rapporteren van de volumes en performance naar alle individuele deelnemers;
  • Transparant doorbelasten van de kosten van de Milkrun aan de expediteurs.

Momenteel worden de specificaties voor de tool opgesteld, daarna zal de werkgroep een beperkt aantal IT-bedrijven uitnodigen om een offerte op te stellen. De ontwikkeling en de bouw van de tool worden gefinancierd vanuit het Schiphol Smart Cargo Mainport Programma (SCMP). Uitgangspunt is dat de IT-tool zo goed mogelijk aansluit op het IT-platform van Cargonaut met diensten zoals eLink, maar ook op de IT-systemen van individuele deelnemers (via API’s). Uiteindelijk kan op dit platform een soort virtuele Control Tower gebouwd worden voor alle vervoer tussen de eerste- en tweede-linieloodsen op Schiphol.

Air Cargo managers speak louder than words

Een goed idee komt niet vanzelf tot stand, er is visie en vooral veel overtuigingskracht nodig om veranderingen in de luchtvrachtindustrie te realiseren. Dat is duidelijk gebleken bij de Milkrun Import. Het idee ontstond in de vergaderzaal van ACN en is onderzocht door enkele studenten, maar het ging pas vliegen toen spraakmakende managers uit de luchtvracht er enthousiast over werden. Dimitri Brink (destijds werkzaam bij Panalpina) en Jeroen Giling (toen nog bij Menzies) waren de grote trekkers, met actieve support van Frank Bos en Erik Nagel. De Milkrun heeft zelfs de Schiphol Cargo Award 2015 gewonnen.

Actieve werkgroep met alle afhandelaars

Bij de Milkrun Export trekken Dimitri Brink (vanuit DHL) en Jeroen Giling (Swissport) opnieuw de kar, nu samen met Rob Middelkoop en twee expediteurs (Rhenus en VCK) die ook al jaren meedoen met de Milkrun Import. Het project wordt begeleid door een werkgroep waarin niet alleen deze bedrijven maar ook de afhandelaars dnata en WFS meedoen, alsmede Air Bridge Cargo, Schiphol Group en ACN.

  • Dimitri Brink (DHL Global Forwarding): “Het kan toch niet waar zijn dat we nog altijd al die wachttijden accepteren? Dat moet slimmer kunnen en dat gaan we nu opnieuw bewijzen!”
  • Jeroen Giling (Swissport Cargo Services): “ We lossen de Milkrun Export truck met topprioriteit. De truck krijgt voorrang bij een speciale dockdeur en is meestal binnen een half uur weer weg. Ook op vrijdagavond!”
  • Rob Middelkoop (D.J. Middelkoop): “Doordat de zendingen klaar staan, de trucks meestal goed vol zijn en we snel afgehandeld worden, kunnen we dit efficiënt, betrouwbaar en concurrerend doen en hebben de expediteurs er geen omkijken naar.”

De komende maanden focust de werkgroep op de ontwikkeling en uitrol van de IT-tool en toename van het aantal deelnemers. De operationele kosten en verdere ontwikkeling van de tool zullen gefinancierd worden uit een maandelijkse bijdrage van alle deelnemers, naar rato van het gebruik van de tool.

Doet u ook mee met de Milkrun Export?

Neem voor meer informatie contact op met een van de leden van de werkgroep of met Ben Radstaak van ACN via milkrun@acn.nl.