vrachtfiets stadslogistiek

Pilot Reguliersdwarsstraat: bevoorrading met koelbakfietsen

Cafés en restaurants in de Reguliersdwarsstraat worden van maart tot en met mei bevoorraad met koelbakfietsen. De pilot Reguliersdwarsstraat is een proef die de gemeente Amsterdam doet met onder meer TringTring en Easy-Dish. Hiermee wil ze kijken of deze vorm van bevoorrading structureel mogelijk is, ook voor andere plekken in de stad.

De proef is noodzakelijk omdat de straat door werkzaamheden van 1 kant is afgesloten en van de andere kant moeilijk bereikbaar is. Als iedereen alles individueel en met vrachtwagens blijft bezorgen, loopt het verkeer vast. Met de koelbakfietsen gebeurt dat niet.

300 voertuigen per week

Overigens kunnen bierauto’s en leveranciers met 4 of meer rolcontainers hun goederen wel blijven leveren. Normaal rijden ongeveer 300 voertuigen per week door de straat om de horeca te voorzien van drank en eten.

Cityhub

Leveranciers brengen de bestelde goederen naar een centrale cityhub van het bedrijf TringTring – eigenaar van de bakfietsen – op het Frederiksplein en naar het Foodcenter Amsterdam. Van daaruit gaan de spullen op de fietsen richting Reguliersdwarsstraat.

Pilot Reguliersdwarsstraat voor Amsterdam uitstootvrij

De pilot is een van de maatregelen uit het gemeentelijk project Autoluw, met als doel meer alternatief vervoer (openbaar vervoer, fietsen, lopen) en minder auto’s in de stad. Het verkeer van en naar horecabedrijven heeft een grote impact op Amsterdam. Het is de een na grootste logistieke stroom in de stad. De komende tijd onderzoeken we hoe we transport/bevoorrading niet alleen schoner, maar ook lichter kunnen maken. Van het zware vrachtverkeer willen we, met het oog op de zwakke kades en bruggen, graag af.

Hogeschool van Amsterdam onderzoekt de resultaten van deze proef.

Meer weten

Foto en tekst: Gemeente Amsterdam.