PostNL gaat een pakket nog maar één keer thuis aanbieden, omdat we bij vaak ook bij de tweede bezorgpoging niet thuis zijn. Het pakket gaat daarom meteen naar de dichtstbijzijnde PostNL-afhaallocatie. Zo kunnen consumenten hun pakket een dag eerder ophalen. Een mooi en duurzaam initiatief.
PostNL wil, net als andere bezorgers, de bezorging zo goed mogelijk afstemmen op zowel de groei als de wensen van webwinkels en consumenten. Het doel is pakketten in één keer bij de consument af te leveren; waar en wanneer zij dat willen. Hoe voorkom je die laatste 5 procent missers? Ik wil ook mijn buren niet meer lastigvallen. De consumenten krijgen meer controle over de bezorging.
De webwinkels zijn aan zet
Steeds meer webwinkels bieden meer dan één bezorgoptie aan; thuis, op een ander tijdstip of een andere (afhaal)plek. Daar start de perfecte bezorging. Het is onbegrijpelijk dat nog veel webwinkels geen verschillende opties bieden. Dat is vragen om ellende. Met de groei van crossborder verkopen via Amazon of Alibaba is dat ook best lastig. De meeste webwinkels kiezen voor ‘fire and forget’. Vooral de platform-partners laten hier steekjes vallen. Als consument moet je maar afwachten hoe het gaat. Sommige, ongeduldige consumenten halen hun pakket niet eens meer op bij het afhaalpunt; return to sender. De webwinkels zijn aan zet om de consument daadwerkelijk aan het bezorgstuur te zetten; bezorg alleen nog op afspraak. Dat is duurzaam.
Duurzaam
Omdat pakketten geen tweede keer meer mee hoeven, scheelt dat ruimte in de bestelauto. Dan kan de bezorger meer pakjes meenemen of de bezorging doen met een licht elektrisch voertuig. Dat is nodig. Het aantal pakketten groeit nog steeds gestaag en de drukke feestmaanden komen eraan. Als de webwinkels ook de onnodige lucht uit de pakjes halen, dan maken we echt een duurzame sprong. Dat is beter voor onze buurt.
Slimmer plannen
De thuisbezorging gaat volgens PostNL in de eerste bezorgpoging meestal goed. Nu hebben wij vaak pech, omdat we aan het einde van een bezorgroute wonen. Was het maar 95 procent… De eerste bezorgpoging is bij ons meestal een dag, soms twee dagen later. De bezorger haalt het gewoon niet.
De pakketbezorgers moeten slimmer gaan plannen met gebruik van ‘address intelligence’, verkeersdata en real time communicatie met de consument, samenwerking met rivalen en onbemande ‘white label’ afhaaloplossingen in de buurt. De slimme deurbel Qring biedt een ‘last minute’ oplossing voor onnodige bezorgpogingen; Je telefoon vertelt of je pakketjes aan kunt nemen of niet.
Eerder schreef ik dat stadslogistieke bedrijven met slimmer plannen een op de twee bestelauto’s uit de stad kunnen halen. De stap van PostNL is een goede, volgende stap op weg naar duurzamer bezorgen, met minder voertuigen, en meer service voor de klant.
Deze blog verscheen eerder op de website van Walther Ploos van Amstel www.delaatstemeter.nl.