Bin2Barrel en Port of Amsterdam zijn begonnen met de bouw van een nieuwe fabriek in de Amsterdamse haven. De fabriek gaat niet-recyclebaar plastic omzetten in brandstof voor de transportsector. Met deze innovatieve technologie heeft de haven een wereldprimeur.
Op jaarlijkse basis bespaart de fabriek hiermee 57.000 ton CO₂-uitstoot. Het is het eerste project van Bin2Barrel, een Nederlandse onderneming die zich toelegt op het ontwikkelen van ‘Plastic to Fuel’ projecten. Op deze manier krijgen kunststoffen die niet op een andere manier herbruikbaar zijn een nuttige toepassing, terwijl tegelijkertijd een duurzamer alternatief wordt geboden voor reguliere transportbrandstoffen. Het einddoel is toepassing van de geproduceerde stoffen in de productie van nieuwe kunststoffen, oftewel “chemische recycling”. Hiermee strookt de doelstelling van Bin2Barrel volledig met de doelstellingen van de overheid, die chemische recycling onlangs heeft toegevoegd aan het nieuwe LAP (Landelijk Afvalbeheerplan). De fabriek zal naar verwachting vanaf eind dit jaar in werking zijn.
Als partner in het project is Port of Amsterdam erg blij dat de eerste palen voor de eerste Bin2Barrel fabriek inmiddels geslagen zijn aan de Petroleumweg in het havengebied. ‘’Door een nieuw product te maken uit een problematisch restproduct, past Bin2Barrel uitstekend binnen de doelstellingen van het Amsterdamse havenbedrijf om de energietransitie en de overgang naar een circulaire economie te faciliteren”, aldus Roon van Maanen, Hoofd Circular & Renewable Industry bij Port of Amsterdam.
Port of Amsterdam werkt hard aan de energietransitie. Onlangs nog schreef Eduard de Visser, hoofd Strategie en Innovatie van Havenbedrijf Amsterdam, nog een blog over de kansen voor een overstap naar de productie van waterstof.