Na bijna 100 jaar is de Noordersluis in IJmuiden aan vervanging toe. Rijkswaterstaat is voornemens de bouw van de nieuwe zeesluis IJmuiden bij de ingang van het Noordzeekanaal te gunnen aan consortium OpenIJ. Dit consortium bestaande uit BAM, VolkerWessels en DIF wordt na definitieve gunning verantwoordelijk voor het ontwerpen, bouwen, financieren en onderhouden van de nieuwe zeesluis gedurende 26 jaar.
Een nieuwe, grotere zeesluis moet de bereikbaarheid van de haven van Amsterdam verbeteren en de economie in de regio stimuleren door getij-onafhankelijk ruimte te bieden aan de steeds groter wordende zeeschepen. De nieuwe zeesluis wordt 70 meter breed, 500 meter lang en 18 meter diep. De bouw start begin 2016 en de nieuwe zeesluis is eind 2019 beschikbaar voor de scheepvaart.
Samenwerking
Rijkswaterstaat, provincie Noord-Holland, gemeente Amsterdam en Havenbedrijf Amsterdam NV werken samen bij de bouw van de nieuwe grote zeesluis bij IJmuiden. De gemeente Velsen is betrokken als wettelijk adviseur in het kader van de ruimtelijke ordening.
Sluizenprogramma
De nieuwe zeetoegang IJmond is onderdeel van het Sluizenprogramma van Rijkswaterstaat. Dat omvat 6 projecten: keersluis Limmel, 2e kolk Eefde, 3e kolk Beatrixsluis, Zeetoegang IJmond, Zeesluis Terneuzen en de Afsluitdijk.