afbeelding bij eAWB-doel 2017 Schiphol

Schiphol heeft eAWB-doel IATA al gehaald

Schiphol Airport heeft in april al de IATA-doelstelling voor heel 2017 gehaald voor de toepassing van electronic Airwaybills (eAWB) in het vrachtvervoer.  De luchthaven in Amsterdam loopt ruim voor op andere Europese luchthavens. AirFrance KLM scoort bijzonder hoog in de ranglijst van vrachtvervoerders die eAWB gebruiken.
De electronic Airwaybill is geïntroduceerd in het internationale vrachtverkeer met als doel papierloos transport. Dankzij de eAWB is het niet langer nodig om papier te printen, over te dragen en te archiveren. Het elektronische systeem helpt verder onder meer de communicate in de luchtvrachtketen vereenvoudigen en efficiënter en betrouwbaarder maken.
Schiphol en Air France KLM zijn early adopters van de e-AWB. De norm die IATA heeft gesteld voor 2017 is 62%. In de afgelopen maand kwam Amsterdam Airport Schiphol al uit op 62,7%. Air France KLM kwam uit op 73,6%. Hiermee laten zowel luchthaven als vervoerder de rest van Europa ver achter zich. Ter vergelijk; in Frankfurt wordt eAWB in slechts 38,1% van het vrachtvervoer gebruikt, het Engelse Heathrow blijft steken op 36,6%. Andere Europese partijen komen niet in de top tien voor. Als land staat Nederland in de top van eAWB-landen op de 6e plaats.
Kijk voor de volledige update over de penetratie van de eAWB wereldwijd op de website van IATA.

Meer weten over eAWB?

Op de website van IATA vindt u alle informatie over de oorsprong en de ontwikkeling van eAWB in de internationale luchtvracht. De organisatie biedt ook de speciale tool eAWBLink voor kleine en middelgrote expediteurs die zich willen aansluiten bij het systeem. Hieronder een introductie van de tool.
https://www.youtube.com/watch?v=uImPciTsn3c
Foto en video: IATA.
 

Geef een reactie