Schiphol gaat al op 1 april stoppen met nachtvluchten, een half jaar eerder dan aanvankelijk de bedoeling was. De vrachtvervoerders zijn inmiddels ingelicht over het plan, dat erop neerkomt dat er tussen middernacht en 05.00 uur geen aankomende vluchten meer zijn toegestaan. Voor vertrekkende vliegtuigen gaat de stop gelden van middernacht tot 06.00 uur.
Bron: evofenedex.
Vrachtvluchten gaan 24 uur per dag door om goederen op het juiste moment op de juiste plaats te krijgen. Vanaf Schiphol vliegen er jaarlijks ongeveer 15.000 full freighter-vluchten om goederen van Nederlandse productie en -handelsbedrijven te vervoeren. De onzekerheid rondom de beschikbare slots op Schiphol leidt bij de luchtvrachtcommunity tot onvrede en de roep om duidelijkheid is al vaak en helder overgebracht. Dat Schiphol nu plots de betwiste nachtsluiting een halfjaar naar voren haalt, is een teken aan de wand.
De impact op vrachtvluchten is op te vangen door de nachtvluchten te verplaatsen naar de dag, waar op sommige uren nog ruimte is voor een aantal vrachtvluchten. Dit vraagt een kleine aanpassing en is mogelijk een goed alternatief om het verlies van de nacht op te vangen en zo de schade voor de supplychain te beperken.
Toekomst Schiphol
De luchtvaart verbindt mensen, economieën en culturen en is cruciaal om goederen op tijd op de juiste bestemming te krijgen. Maar vliegen heeft ook impact op het klimaat en de leefomgeving. Het is daarom belangrijk om een nieuwe balans te vinden met de leefomgeving en Nederland goed verbonden blijft met de rest van de wereld. Daarom ondersteunt evofenedex de oproep van 31 luchtvaartorganisaties om samen stappen te zetten naar een stillere en schonere luchtvaart voor Nederland. Van Schiphol vraagt dit een faciliterende en ondersteunende rol voor omgeving, economie en internationale verbindingen.