Schiphol ziet een vermindering van 500.000 naar 460.000 vluchten per jaar als noodzakelijke tussenstap. Dat schrijft Royal Schiphol Group in haar nieuwe zienswijze over de ‘Experimenteerregeling Schiphol‘. Wel pleit de directie van de luchthaven ervoor dat de overheid zo snel mogelijk start met een nieuw Luchthavenverkeersbesluit, met daarin perspectief voor zowel omwonenden als luchtvaartmaatschappijen.
Schiphol verbindt Nederland met de wereld. Tegelijkertijd beseft de luchthaven dat luchtvaart invloed heeft op luchtkwaliteit, geluidsbelasting en klimaat. Om die belangen met elkaar te verenigen, is het belangrijk dat er op korte termijn een nieuw systeem komt dat omwonenden beschermt en perspectief en duidelijkheid biedt voor de luchtvaartsector. Een systeem waar nu bijna 10 jaar aan wordt gewerkt en waarvoor de Eerste en Tweede Kamer in 2016 al de voorwaarden hebben gecreëerd, maar dat tot nu toe nog niet is afgerond.
Nieuw Luchthavenverkeersbesluit
Schiphol vindt daarom dat er zo snel mogelijk gestart moet worden met een nieuw Luchthavenverkeersbesluit met daarin harde milieugrenzen. Milieugrenzen waarmee het voor de luchtvaartsector duidelijk is wat wel en niet kan. En waar ook ruimte is voor beloning binnen deze grenzen, wanneer luchtvaart bewezen stiller en schoner is.
Download de volledige zienswijze van Royal Schiphol Group.