BMN Bouwmaterialen is een landelijk opererend groothandel in bouwmaterialen en biedt alle materialen en diensten voor professionele bouwers. De materialen zijn af te halen op meer dan 80 locaties in Nederland of just-in-time te leveren. Slim & schoon door de stad, de organisatie van onder meer gemeente Amsterdam, mkb en HvA, werkt aan een leefbare en circulaire stadsdistributie in de hoofdstad en sprak met BMN Bouwmaterialen.
In de regio Amsterdam maakt BMN voor specifieke logistieke projecten gebruik van een logistieke partner: C.H. Dekker & Zn. Expediteurs B.V. uit Ilpendam. Het voordeel? C. H. Dekker beschikt over een eigen locatie met mogelijkheden om goederen over en op te slaan tot het gewenste moment van aflevering. Hierdoor kan BMN -met hulp van C.H. Dekker- deze projectklanten de benodigde producten leveren in de gewenste hoeveelheid, op het juiste moment en op de juiste plek.
Just in time en just in place scheelt ruimte en tijd
Fred Bouwmeester, accountmanager BouwBewust logistiek: “De binnenstad van Amsterdam staat bol van de bouwprojecten, groot en klein. Een aandachtspunt hierbij is de beschikbare ruimte op de bouwlocatie. Door op het juiste moment de benodigde materialen te bezorgen tot op de juiste verdieping of tot in de juiste ruimte, kan een aannemer efficiënt met de schaarse ruimte omgaan. Daarnaast kan de aannemer zijn vakmensen rustig hun werk laten doen in plaats van dat zij bezig zijn om de materialen die ze nodig hebben om hun werk te kunnen uitvoeren eerst nog elders op de locatie op te halen. Naast de eigen producten neemt men ook materialen van andere leveranciers mee om zo de aannemer volledig te ontzorgen bij levering van de benodigde materialen.”
Regionale insteek scheelt kilometers
Binnen BMN begeleidt de Bouwbewust logistiek afdeling als specialist de logistieke projecten van groot tot klein, van utiliteitsbouw tot renovatie. “De levering van materialen is meer dan alleen afleveren op locatie. Eventueel leveren we ‘op hoogte’, zetten we runners in die de materialen tot op de werkplek afleveren en nemen we direct het bouwafval mee retour”. Door de spreiding van BMN over Nederland, zij hebben 83 filialen, is BMN in staat om bijvoorbeeld een aannemer uit het oosten van het land te bedienen vanuit de vestiging die het dichtst bij het project ligt. De aannemer heeft nog steeds contact met de vestiging waar hij feitelijk onder valt en die vestiging blijft ook zijn aanspreekpunt, maar de benodigde materialen worden geleverd vanuit een andere vestiging van BMN. Dat is dan meestal de vestiging die het dichtst bij de werklocatie van deze aannemer in de buurt ligt. Dit scheelt niet alleen veel onnodige kilometers, maar het betekent ook dat een transporteur die de situatie ter plekke goed kent de leveringen op de locatie verzorgt.
Retourlogistiek
BMN verzorgt, in samenwerking met Suez, ook de bouwafvalstroom. Fred Bouwmeester: “De auto van BMN komt op locatie de bouwmaterialen lossen en neemt gelijk het bouwafval mee retour. Voor het inzamelen en afvoeren van het bouwafval heeft BMN 3 mogelijkheden: de Bouwbewust box, de BiggerBag en de Bouwbewust keukenbox. De BiggerBag is een big bag met een inhoud van drie kuub waarin ook grotere voorwerpen als balken en platen mee retour genomen kunnen worden. De Bouwbewust box en Bouwbewust keukenbox zijn kleine containers waarin materialen worden aangevoerd en afval direct mee retour kan.”