state region amsterdam

Smart Logistics Hub: het belang van een goed business model

“Jullie zijn de Business Model Generatie”, zo werd de deelnemers aan de tweede sessie van de Smart Logistics Hub op dinsdag 10 november verteld. Er waren vooral veel studenten en dat is niet erg. Hadden we immers in de ochtend niet gehoord dat er in het onderwijs te weinig werd nagedacht over businessmodellen? Spreker Harco van den Hil van Great Strategy was het daar niet mee eens. Hij gaf de toehoorders een introductie in het Business Model Canvas.

 

Volgens Van den Hil worden businessmodellen bij de huidige generatie studenten juist met de paplepel ingegoten. “Mijn generatie was al bezig met het ontleden van businessmodellen, maar pas toen het boek ‘Business Model Generatie’ verscheen kregen we duidelijk inzicht in wat we  deden.”

 

Disruptive innovations
Innovaties zijn vaak een gamechanger voor de bestaande markt en reden om het businessmodel weer eens onder de loep te nemen. Van den Hil begon met voorbeelden van disruptive innovations. Groot voorbeeld; de evolutie van de mobiele telefoons. Het begon bij telefooncellen, gevolgd door greenpoint en daarna enorme ondingen die wij tegenwoordig moeilijk nog ‘mobiel’ kunnen noemen. Daarna ging het hard. Van de geliefde Nokia T10 tot de markt dominerende iPhone.

 

Uber
Echt interessant werd het met het oefenen met een case, namelijk Uber. Wat zijn de waardeproposities van het product en hoe onderscheiden we ons daarmee van onze concurrenten? Wat is onze kostenstructuur en hoe kan die verbeterd worden? Wie is nou echt onze klant, wat zijn zijn wensen en wat is onze relatie met hem? Wie zijn onze key partners, hoe dragen ze bij aan ons product en/of verdienmodel? Zijn ze de juiste partners? De antwoorden zijn niet altijd duidelijk en kunnen veranderen met de toestand in de markt. Het Business Model Canvas maakt al deze vragen weer inzichtelijk.

 

Data
De case over Uber leert ons dat wat Uber partners noemt (de chauffeurs) eigenlijk de klanten zijn. En dat de kern van Uber gaat over data. Daarmee is het bedrijf niet heel anders dan WhatsApp of AirBnb. En daarmee is de stap richting logistiek geen hele grote. Maar, zo leerde de werksessie ons, het bedrijf gedraagt zich steeds meer als een traditionele taxicentrale en wordt steeds minder disruptive. Dat aanpassen kan wel eens een grotere bedreiging voor Uber zijn dan alle claims die het bedrijf de laatste tijd aan de broek kreeg.

 

Geef een reactie