Enkele maanden geleden is de Smart Logistics Hub (SLH) gestart. De Hub is het kennislab voor hedendaagse logistieke pioniers in de MRA. Er wordt een brug geslagen tussen innovators en het mkb. Zo bescheiden als de SLH begon, zo ambitieus is het programma dat onlangs werd gepresenteerd. Aanmelden kan nu.
De Smart Logistics Hub gaat het komende jaar werken aan het matchen van innovators en marktpartijen via onder meer ondernemersontbijten. Elke twee weken kunnen logistieke ondernemers in en rond de Amsterdamse Westas terecht voor croissantjes en koffie, maar vooral ook voor inspiratie. Tijdens de gratis ontbijtsessies gaan een kennisexpert en een ervaringsdeskundige met elkaar in discussie over het ondernemerschap in de logistieke sector.
Ontbijtsessies
De eerste sessie is op woensdag 30 september en de laatste in mei 2016. Het eerste ondernemersontbijt heeft als thema ‘Het vinden van je marktsegment’. Directeur-eigenaar Pelle Schlichting van OrangeGas bijt het spits af als ondernemer uit de praktijk.
Thema’s van de volgende sessies zijn onder meer waardepropositie, klantrelaties, communicatie(kanalen), inkomstenstromen en strategische partners. De overige thema’s vindt u in het volledige programma:
Smart Logistics Hub ondernemersontbijten:
I. Klantsegementen (Customer Segments)
1. Hoe vind je je marktsegment? — 30 september 2015
2. Hoe vind je een nieuwe markt? — 14 oktober 2015
II. Waardepropositie (Value Proposition)
3. Hoe bepaal je je USP’s? — 28 oktober 2015
4. Concurrentieanalyse — 11 november 2015
III. Klantrelaties (Customer Relationships)
5. Sales – 25 november 2015
6. Hoe investeer je in klantrelaties? — 9 december 2015
IV. Kanalen (Channels)
7. Online — 23 december 2015
8. Communicatieplan — 6 januari 2016
V. Inkomstenstromen (Revenue Streams)
9. Hoe schrijf je een goede begroting? — 20 januari 2016
10. Crowdsourcing en andere nieuwe inkomstenstromen — 3 februari 2016
VI. Mensen en middelen (Key Resources)
11. Contractsvormen personeel (flexcontracten etc) — 17 februari 2016
12. Aanschafstrategie — 2 maart 2016
VII. Kernactiviteiten (Key Activities)
13. Hoe ontwikkel je een nieuw product? — 16 maart 2016
14. Hoe versterk je een bestaand product? — 30 maart 2016
VIII. Strategische Partners
15. Hoe maak je goede afspraken over samenwerking? — 13 april 2016
16. Hoe fuseer je succesvol? — 20 april 2016
IX. Kostenstructuur (Cost Structure)
17. Hoe maak je een goede begroting? — 11 mei 2016
18. Hoe maak je een betere begroting? — 25 mei 2016
Bron: Anke Hoets.