De afhandelaren op Amsterdam Airport Schiphol gaan vanaf januari 2021 werken met het digitaal vooraanmelden van lokale exportvracht. Op maandag 14 september tekenden WFS, dnata, KLM, Menzies en Swissport hiertoe een Best Effort verklaring. Doel van de digitaliseringslag is het proces van aanvoer, administratief verwerken en lossen en laden van exportgoederen op de luchthaven efficiënter, duurzamer, veiliger en betrouwbaarder in te richten. Dankzij de digitale vooraanmelding kan dat grotendeels contactloos wat in de anderhalvemetersamenleving een absolute noodzakelijkheid is.
Jeroen Giling, directeur Cargo bij Swissport Cargo Services en voorzitter van de sectorraad Afhandelaren van Air Cargo Netherlands: “Dit wordt de kwaliteitsslag waar we al jaren aan werken. Vrachtafhandelaren geven hiermee een duidelijk signaal af dat ze naar een uniform systeem van elektronisch vooraanmelden gaan. Daar zetten ze ook iets tegenover, een belofte aan hun partners: Transporteurs en expediteurs die met ons met het systeem gaan werken, krijgen vanaf januari voorrang in het afhandelingsproces. Dit zal voor iedereen in de keten kunnen leiden tot een reële besparing op operationele kosten.”
Digitaal vooraanmelden: transparant, betrouwbaar, foutloos, snel en veilig
De tool voor het elektronisch vooraanmelden per 1 januari 2021 wordt de verbeterde applicatie eLink. Het project-eLink valt onder de paraplu van het Smart Cargo Mainport Program (SCMP) Op Schiphol. Transporteurs, expediteurs, afhandelaren, ACN en de luchthaven werken binnen SCMP samen aan projecten om de efficiency op de luchthaven te verbeteren. Papierloos is de doelstelling, want digitale vrachtdocumenten helpen cargoprocessen transparant, betrouwbaar, foutloos, snel en veilig in te richten. Zo kan Amsterdam Airport zich internationaal onderscheiden en de concurrentiepositie verstevigen, een positie waar iedereen van profiteert.
Lees hier een uitgebreid artikel hoe digitaal vooraanmelden gaat werken.