alcohol to jet

Denk mee over subsidie voor ontwikkelen Alcohol to Jet-brandstoffen voor de luchtvaart

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een technische wijziging voor van de regeling Demonstratie Energie- en Klimaatinnovatie (DEI+). De voorgestelde wijziging stelt een subsidieregeling in om de markt te ondersteunen bij het verder ontwikkelen en opschalen van productietechnieken voor Alcohol to Jet (AtJ)-brandstoffen.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het ministerie van Klimaat en Groene Groei betrekken graag de marktpartijen bij de vormgeving van deze regeling. Wij vragen u schriftelijk te reageren op de consultatievragen die in de consultatiedocumenten zijn opgenomen. U vindt deze documenten onder het kopje relevante documenten. Uw antwoorden zijn input voor de verdere invulling van deze subsidieregeling. 

Doel van de regeling 

Het kabinet heeft besloten met middelen uit het Klimaat- en Transitiefonds een subsidieregeling in te stellen om de markt te ondersteunen om productietechnieken voor AtJ-fuels verder te ontwikkelen en op te schalen.   

Het doel van deze consultatie is tweeledig:
1.    Inventariseren welke plannen er zijn in de markt om AtJ technieken verder te ontwikkelen en/of om biokerosine op basis van AtJ te produceren;
2.    Inventariseren op welke wijze mogelijke randvoorwaarden van het instrument invloed kunnen hebben op de realisatie van AtJ-fuels projecten. 

Wilt u reageren? 

U kunt tot en met 27 september via deze website reageren op de vragen die in het Vragen- en antwoordformulier zijn opgenomen (onder relevante documenten). U kunt dit document downloaden, invullen en vervolgens uploaden als u reageert op de consultatie. Graag hierbij de volgorde van de vragen aanhouden.

Reageren op deze consultatie

Voor wie belangrijk

  • Bedrijven en onderzoeksorganisaties die AtJ-fuels technieken ontwikkelen;
  • Bedrijven die AtJ-fuels willen produceren;
  • Bedrijven die pilot- en demonstratieprojecten op TRL niveau 5-8 willen realiseren. 

Wat zijn de gevolgen

  • De inzet van duurzame luchtvaartbrandstoffen is op de korte en middellange termijn de enige mogelijkheid om de energietransitie van de luchtvaart in-sector te realiseren. Deze regeling simuleert de beschikbaarheid van duurzame luchtvaartbrandstoffen.
  • Dit draagt bij aan het vergroten van de energiezekerheid en -onafhankelijkheid in Nederland en Europa.
  • Het draagt ook bij aan de verduurzaming van de luchtvaartsector (reductie CO2-uitstoot).
  • Het biedt kansen voor een toekomstig verdienvermogen.
  • De luchtvaart kan hierdoor voldoen aan de verplichting van ReFuelEU.