state region amsterdam

René de Koning: Supply chain transparantie en de factor “mens”

Auteur: René de Koning / IJS Global

 

Doordat supply chains steeds verder globaliseren en complexer worden en bedrijven logistieke activiteiten vaker uitbesteden is het steeds moeilijker geworden om grip te houden op de supply chain activiteiten.  

Mooie voorbeelden van (simpele tot complexe) supply chains achter dagelijkse producten zijn te vinden op Sourcemap.com. Zie het voorbeeld van de supply chain van een laptop op: https://sourcemap.com/view/744. Dit voorbeeld geeft de complexiteit van de supply chain aan en het managen hiervan creëert een informatiebehoefte en vraagt om zichtbaarheid op de logistieke stromen.

 

Voorbeelden uit de dagelijkse praktijk variëren van: zichtbaarheid op de inkomende goederenstromen vanuit (vaak) Azie;  uitgaande goederen stromen vanuit distributiecentra naar de EMEA landen (Europe, Middle East & Africa), inzicht in de make-to-order processen en het klantspecifiek produceren, klanten met veel toeleveranciers in China die niet alleen zoeken naar “manufacturing visibility” maar ook naar inzicht in de “buyers consolidations” en tenslotte aerospace & defense klanten die willen weten waar hun spare parts zijn in geval van een AOG (Aircraft on Ground).

 

Verladers willen middels inzicht en transparantie in de supply chain de kosten verlagen en de kwaliteit (betrouwbaarheid) verhogen. Kostenverlagingen worden onder andere bewerkstelligd door verlaging van voorraden (interestkosten) en vermindering van werkkapitaal, betere afstemming in de productieprocessen, minder transportkosten en minder “spoedzendingen”.

 

Kortom: Supply chain transparantie is het nieuwe toverwoord.

Supply chain transparantie kan niet alleen verkregen worden door techniek en IT tools.  De menselijke factor speelt een even grote rol.  Er zal vooral een beroep gedaan worden op de “soft skills” van de logistieke manager, omdat er intensief moet worden samengewerkt met zowel  interne collega en externe partners. Zo zijn “silos” in de order-to-cash cycle funest; er zal naadloos moeten worden samengewerkt met productie, inkoop, verkoop en finance.  Ook met de externe partners zal nauwer moeten worden samengewerkt; logistiek dienstverleners, airlines, shipping lines, wegvervoerders en koeriersbedrijven. Het zal in de toekomst dan ook steeds vaker voorkomen dat logistiek dienstverleners moeten samenwerken om klanten optimaal te kunnen bedienen.

 

Technisch gezien is tegenwoording bijna alles mogelijk; de bottleneck zit voornamelijk bij onszelf; de factor mens.  Zijn wij als logistieke sector in  staat om samen te werken en optimaal te communiceren, laat staan als logistieke concurrenten samen werken om een (gezamelijke) klant te bedienen en te zorgen voor volledige supply chain transparantie?

 


 

Over de auteur

René de Koning / IJS Global 

 

Rene de Koning werkt als Chief Commercial Officer bij IJS Global (WHQ) en heeft in het verleden bij Rhenus Air & Ocean (voorheen Road Air/TMI Integrated Logistics), Nederland Distributieland en Dutch Air gewerkt.