Op 18-20 juni jl. vond bij de IATA (International Air Transport Association) in Genève de 2e e-Cargo Conference plaats. Duidelijk is dat het onderwerp leeft. Na 200 aanmeldingen moest zelfs de inschrijving worden gesloten. Vanuit Nederland waren naast ACN ook KLM, Rhenus, Damco en de EVO aanwezig. Het programma was ingedeeld conform de: “Three pillar roadmap towards Paperless Cargo Supply Chain”.
Op de eerste dag werden de laatste ontwikkelingen en gebruikerservaringen met e-Cargo core projecten gedeeld, inclusief e-customs, Advanced Electronic Information, network expansion plans, de e-AWB status en goedkeuring van de multilaterale (IATA en FIATA) overeenkomst, het e-House manifest, e-CSD, vracht acceptatie en nieuwe technologie om het te ondersteunen. Duidelijk is dat e-Cargo leeft op grote schaal. De basis van het IATA e-cargo-programma is het e-Freight initiatief. e-Freight biedt de kans om shipment times met soms tot 24 uur te verminderen en bespaart jaarlijks ook nog eens 7.800 ton aan papieren documenten. De efficiëntie en betrouwbaarheid van de zendingen zal toenemen omdat manual data entry wordt verminderd en wordt vervangen door electronische hand shakes. Overheidsinstanties profiteren omdat zij sneller en accurater over zendingsinformatie kunnen beschikken en eerder kunnen besluiten of zij een bepaalde zending moeten controleren.
29 airlines “e-AWB capable”
Het belangrijkste element van e-freight is de e-AWB. De e-AWB penetratie bedraagt ”‹nu ”‹9% en de doelstelling is om nog dit jaar 20% te halen. Een belangrijke aanjager hiervoor is de multilaterale e-AWB die expediteurs en luchtvaartmaatschappijen in staat stelt om een e-AWB overeenkomst te ondertekenen, wat leidt tot e-AWB transporten over meerdere routes en aanbieders. Dit zal naar verwachting in het tweede halfjaar het gebruik van de e-AWB extra doen toenemen.
De World Customs Organisation gaf nogmaals aan wat de voordelen zijn voor zowel marktpartijen als overheid: lagere kosten en lasten, minder fysieke controles, eenvoudiger grens-overschrijdend vervoer, minder papier, verbeterde safety en security enz. Specifiek werd nog de situatie in China belicht en waren er presentaties van de Indiase Cargonaut, de aanname-app van CAS (Cargonaut is iets dergelijks aan het onwikkelen voor Schiphol) en de status van e-CSD.
Op dag twee stond de relatie met de shipper centraal, gevolgd door innovatieve ontwikkelingen als bijv. cloud-computing en de conferentie werd afgesloten met het onderwerp hoe bedrijven succesvol kunnen starten met de implementatie van e-Cargo. Op zich was het laatste een goed onderwerp, maar feit was dat het grootste deel van de deelnemers niet alleen al een positieve grondhouding heeft voor dit onderwerp maar daar ook al actief in participeert.
Deelname van ACN aan deze conferentie raakt de strategische speerpunten e-Freight, eLink, security, douanezaken en de ontwikkeling van Green Lanes. Voor GL zijn contacten gelegd met China (Shanghai, Guangzhou, Hong Kong) en Rusland (Moskou).
Verdere informatie: Ferry van der Ent, ferry.vanderent@acn.nl