Om de gevolgen van de fors toenemende logistieke – en pendelstromen binnen de Metropoolregio Amsterdam (MRA) het hoofd te bieden, ondertekenden meer dan 50 publieke en private partijen de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek (Green Deal ZES) tijdens State of the Region 2019. Ondertekenaars zetten in op het zoveel mogelijk emissievrij beleveren van steden in 2025 en reduceren tot nul van schadelijke emissies (CO2, NOx, fijnstof) als gevolg van stadslogistiek. Daarnaast vormen het terugdringen van het aantal benodigde voertuigen en voertuigkilometers voor de bevoorrading van steden en het beperken van geluid belangrijke doelen van Green Deal ZES.
Grootstedelijke regio’s, zoals de Metropoolregio Amsterdam, zijn de motoren van de economie. Inwoners van de MRA werken, wonen en recreëren in de MRA als ‘daily urban system’ en daarbij hoort een groeiende vraag naar goederen en diensten. Tegelijkertijd is er het streven naar een verbetering van de leefbaarheid in de MRA. De regionale impuls van de landelijke Green Deal ZES is een initiatief van de Amsterdam Economic Board en draait om samenwerking en kennisdeling tussen overheden, bedrijven en kennisinstellingen. Deelnemers aan de Green Deal ZES testen niet alleen nieuwe praktische logistieke oplossingen, maar ook combinaties van nieuwe technologieën, publiek-private samenwerking en aangepaste regelgeving.
Richard Hoving, Challenge Lead Mobiliteit, Amsterdam Economic Board: “Samen zien we zien dat slimme en schone (stads)logistiek een belangrijke voorwaarde is voor de economische vitaliteit en de aantrekkelijkheid van steden en de MRA als geheel. Het zorgt ervoor dat internetbestellingen thuis of op het werk worden afgeleverd, restaurants hun gasten kunnen bedienen, winkels op tijd de nieuwste collectie in huis hebben, afval wordt ingezameld en een verbouwing probleemloos verloopt. We zien ook dat, door de veranderende klanteneisen, de dagelijkse bevoorrading van stad en regio steeds fijnmaziger en steeds vaker just-in-time wordt. Stadslogistiek wordt steeds belangrijker en blijft groeien. Door gezamenlijk op te trekken kunnen we dit probleem beleidsmatig te lijf en zetten we vol in op leefbaarheid, bereikbaarheid en veiligheid in de MRA”.
Publieke instellingen
Ondertekenaars vanuit publieke sector zijn: de provincies Noord-Holland en Flevoland, de gemeenten Aalsmeer, Almere, Amstelveen, Beemster, Beverwijk, Diemen, Haarlemmermeer, Heemskerk, Landsmeer, Ouder-Amstel, Purmerend, Uithoorn, Velsen, Waterland, Wormerland, Zaanstad en de Vervoerregio Amsterdam. De gemeenten Amsterdam en Haarlem zijn al in een eerder stadium toegetreden.
Private ondertekenaars
Ondertekenaars vanuit (semi-)private sector zijn: AMS Institute, Apenkooi Events, Bam Regionaal Infra Amsterdam, Big Data Value Center, Breikers, City Hub, Dura Vermeer, Evanet, GO!-NH, Green Wave Urban Transports, Hulshoff, Izipack, IJmond Bereikbaar, Johan Cruijff Arena, Leaseplan, Meerlanden, OV IJmond, ORAM, Parcls, Port of Amsterdam, RAB Bouwcenter, Rabobank Amsterdam, RAI Amsterdam, RAVO, Rutte Groep, Shell Nederland, Simply Mile, StreetScooter Nederland, Van Keulen, Van ’t Hek, Voedsel Verbindt, Waalpaal en Zoev City.