Maatregelen USLA
In de USLA staan dertig maatregelen om het logistieke vervoer en laden en lossen in goede banen te leiden. Die variëren van slimmere en striktere handhaving van bijvoorbeeld foutparkeerders op laad- en losplekken en betere routeinformatie voor vervoerders, tot het optimaliseren van venstertijden. In grote delen van het centrum geldt een verbod voor vrachtwagens zwaarder dan 7,5 ton. Het gaat moeilijker worden om een ontheffing te krijgen voor dat verbod.
Goederenvervoer is essentieel voor Amsterdam, want we kunnen niet zonder bevoorrading.
Waar mogelijk gaat de gemeente laad- en losplekken combineren met ander gebruik: overdag voor bestelbussen, ’s nachts voor taxi’s. Elektrische bestel- en vrachtvoertuigen krijgen privileges in bepaalde gebieden, zodat ze sneller hun werk kunnen doen. Een flink deel van de maatregelen uit de USLA is flexibel inzetbaar, zodat het mogelijk is om maatwerk te leveren voor bepaalde gebieden. Op de Overtoom is de situatie immers compleet anders dan op de Kinkerstraat.
Slimme technologie
Innovatie en gebruik van nieuwe technologie zijn essentieel voor veel van de maatregelen in de USLA. Zo gaat Amsterdam meer slimme laad- en losplekken bouwen, waarbij direct te zien is of een plek bezet is of niet, en waarbij handhavers een seintje krijgen als een voertuig er te lang staat. Connekt en Topsector Logistiek schrijven een prijsvraag uit om met behulp van beacon-technologie de logistieke stromen in de stad te verbeteren. Beacons zijn kleine zendertjes die een uniek signaal uitzenden dat door bijvoorbeeld een smartphone kan worden opgevangen.
Bron: Amsterdam.nl.