master urban technology

Is dit de oplossing van uw logistieke probleem?

Twaalf studententeams van Hogeschool van Amsterdam (HvA) zijn weer gestart met onderzoeken naar logistieke vraagstukken van het mkb. Bedrijven en instellingen hebben hen uitgedaagd met een vraag die rechtstreeks uit de praktijk komt. De studenten doen er tien weken onderzoek naar binnen het project Logistiek adviseur van de opleiding Logistics Engineering.
De kick-off van het project Logistiek adviseur was op 13 april voor een zaal van enthousiaste studenten en mkb’ers. Iedereen had er duidelijk zin in. Doel van het project is tweedejaarsstudenten te laten proeven aan de logistiek. Van theorie naar praktijk. Steeds meer bedrijven en instellingen willen meewerken aan het project. Ze laten een concreet probleem uitzoeken waarbij het onderzoek tot verrassende resultaten kan leiden. Ook breiden ze hun netwerk uit en maken vast kennis met talentvolle logistieke professionals voor de toekomst.

Het project Logistiek adviseur is méér dan een vingeroefening

Werken aan de toekomst

Het project is voor de studenten méér dan een vingeroefening. Vorig jaar leverde een onderzoeksteam voor het VU-ziekenhuis in Amsterdam werk af dat een tien waard was. De studie werd gepubliceerd en leverde werkplekken op. De opdrachtgever dit jaar het AMC is een oud-student HvA die eerder stage liep bij het ziekenhuis. Ook multinational Philips is na een aarzelend begin volledig om. Bij het bedrijf lopen nu jaarlijks vijf HvA-studenten stage. Met ‘Later is nu!’ moedigt een docent de studenten dan ook aan om nu al werk te maken van hun toekomst op de arbeidsmarkt.
(Tekst gaat verder onder foto)

logistiek adviseur HvA van start
Twee wijkagenten van de politie Amsterdam vragen studententeam 1 of en hoe een levensgevaarlijke kruising in Slotermeer veiliger kan.

Vraagstukken uit de praktijk

Onder de twaalf opdrachtgevers zijn de specialist in onderwijslogistiek Omix, Interport van Duuren Transport, de gemeente en de politie Amsterdam, Prime Vision uit Delft, Circulair Amsterdam Zuid-Oost en het AMC. Veel vragen draaien om het inzichtelijk maken van goederen- en afvalstromen en de vraag hoe ze duurzamer en efficiënter kunnen worden afgehandeld. Zo wil Green City Buzz weten hoe en hoe vaak een aantal Amsterdamse horeca-ondernemers wordt bevoorraad en door wie. “Wat gebeurt daar nu eigenlijk?” Bouwpas wil dat studententeam 2 alle bewegingen op een bouwplaats in kaart brengt. Wie zijn er actief, welke stromen gaan van binnen naar buiten en vice versa (aan- en afvoer van goederen en afval) en wat gebeurt er op de bouwplaats (wanneer is de hijskraan in gebruik, waar moeten goederen heen). Bouwpas wil die informatie op een online platform integreren, zodat iedereen op de bouwplaats er zijn planning en andere zaken op kan afstemmen.
(Tekst gaat verder onder foto)

logistiek adviseur HvA van start
Niek Eijsberg van Interport Van Duuren stelt de vraag die transportbedrijven wereldwijd bezighoudt: “Wij rijden dagelijks vol naar Spanje en voegen geregeld een extra trailer toe. Hoe kunnen we die meters ook op de terugweg vullen en hoe kunnen we dit logistiek efficiënt inplannen?”

Direct aan de slag

Na de introductie is er werk aan de winkel. Aan afzonderlijke tafels wordt dieper op de opdracht ingegaan. De studenten moeten er goed uitzoeken wat er precies verwacht wordt. Ze bestoken de opdrachtgever met vragen. Welke data zijn al beschikbaar voor het onderzoek en moeten die geanalyseerd worden? Waar moeten ze rekening mee houden, waar moet de focus liggen en wat zijn eventuele valkuilen? Lars J.T. Droog van het Japanse chemiebedrijf Tosoh vraagt studenten een aanpak te ontwikkelen voor het transport van een lading naar Polen. “Dat lijkt simpel, maar is veel complexer dan je denkt. Het transport gaat door meerdere landen met elk hun eigen wet- en regelgeving. Alles moet worden opgesteld in meerdere talen en bovendien zijn chemische transporten door hun aard al ingewikkeld”, waarschuwt hij.

Uitwerking project

Het project Logistiek Adviseur duurt in totaal tien weken. Eerst stellen de studenten een plan van aanpak op met een route naar een concreet eindadvies. En uiteraard zijn er de contactmomenten met de opdrachtgevers. “Let op, blijf continu bijstellen!”, klinkt het laatste advies van een docent. “Verifieer bij je opdrachtgever of dit is wat hij wil en of hij verwacht dat dit zijn logistieke probleem gaat oplossen.” De resultaten worden gepresenteerd tijdens het eindseminar op 29 juni.

Ook deelnemen aan het project Logistiek adviseur?

Het project Logistiek adviseur gaat vanwege de grote belangstelling ongetwijfeld opnieuw op herhaling. Wanneer precies is nog niet duidelijk, maar u kunt uw bedrijf nu al aanmelden. Neem contact op met Bas Overbeek van het KennisDC Logistiek Amsterdam. Ook met vragen kunt u bij hem terecht.
 

Geef een reactie