Na een intensieve lobby in Den Haag is er nu concreet zicht op een speciale regeling om vrachtvluchten op Schiphol te behouden.Verdere economische schade en verlies van werkgelegenheid kan daarmee voorkomen worden. Demissionair staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu heeft de luchthaven gevraagd om binnen vier weken een ‘gedragen voorstel’ te formuleren voor een local rule.
Het voorlopige resultaat van alle inspanningen van ACN, evofenedex, TLN en de FNV in de afgelopen maanden staat helder verwoord in een brief die staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur & Milieu op vrijdag 20 oktober aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Verkorte weergave brief Dijksma
“Zoals ik tijdens het laatste AO Luchtvaart van 28 september heb aangegeven, betreur ik het dat als gevolg van de schaarse capaciteit op Schiphol verschillende luchtvrachtmaatschappijen geen of minder slots hebben kunnen verkrijgen voor het IATA winterseizoen 2017/2018 dan waarop zij gehoopt hadden. Hierdoor worden vrachtvluchten verplaatst naar het buitenland, wat onder andere ten koste gaat van de werkgelegenheid.
Om het probleem op te lossen heeft Air Cargo Netherlands (ACN) namens de vrachtsector een voorstel voor een local rule voor vracht ingediend bij het coördinatiecomité. Het coördinatiecomité heeft op grond van de Europese slotverordening de bevoegdheid om mij voorstellen te doen tot goedkeuring van local rules. In dit comité zijn alle luchtvaartmaatschappijen die via Schiphol opereren alsmede de luchthaven Schiphol en de LVNL vertegenwoordigd.
Met de door ACN voorgestelde local rule zou onder bepaalde voorwaarden voorrang worden verleend aan luchtvrachtmaatschappijen boven andere maatschappijen bij de toedeling van slots door de slotcoördinator.
De local rule is door het coördinatiecomité op 11 oktober besproken en in stemming gebracht. De uitkomst daarvan was dat een meerderheid van de aanwezige luchtvaartmaatschappijen tegen de local rule heeft gestemd. Het coördinatiecomité heeft dus niet tot een voorstel kunnen komen dat aan mij ter goedkeuring kan worden voorgelegd.
Ik kan niet zelfstandig tot een local rule besluiten. Alleen partijen die vertegenwoordigd zijn in het coördinatiecomité kunnen dergelijke local rules voorstellen, zoals de luchthaven Schiphol. Aangezien het behoud van luchtvracht ook van groot belang is voor de luchthaven Schiphol, heb ik Schiphol per brief verzocht om binnen 4 weken tot een gedragen voorstel voor een local rule te komen die ik, rekening houdend met de (Europese) regelgeving, kan vaststellen.”
Tot zover de brief van de staatssecretaris aan de Tweede Kamer.
Meer weten over de local rule?
Klik hier voor het eerder door ACN ingediende verzoek of kijk op Twitter, #localrule.