De Amsterdamse haven wordt in 2018 aangesloten op een moderne variant van de historische zijderoute. Tussen de Chinese stad Yiwu (regio Shanghai) en Amsterdam wordt een directe spoorverbinding tot stand gebracht. Dat meldt dienstverlener Nunner Logistics.
De eerste trein richting China vertrekt naar verwachting in maart 2018 vanaf de terminal van TMA (ACT Terminal) in de Amerikahaven. Deze terminal werkt samen met Nunner Logistics, die als expediteur optreedt.
Door de nieuwe spoorverbinding is Europa opnieuw via een Centraal-Aziatische route verbonden met het oosten van Azië. De historische zijderoute hield op te bestaan in de Middeleeuwen, toen de handel over land zich verplaatste naar transport over zee.
Zijderoute is snel en goedkoop
Voor de Amsterdamse haven is de aansluiting op de nieuwe zijderoute net zo historisch als de oude route zelf. De spoorverbinding is een prachtige kans om logistieke klanten toegang te bieden tot een enorm achterland. De verbinding is sneller dan per schip en goedkoper dan per vliegtuig. Voor Koen Overtoom, CEO Havenbedrijf Amsterdam is de verbinding een waardevolle uitbreiding van het huidige multimodale vervoersaanbod van de Amsterdamse haven. “Met deze vaste lijnverbinding ontsluiten we een groot en ver achterland op structurele wijze. Dat is echt uniek. Het bevestigt onze sterke positie als logistieke Europese hub en zal onze short-sea verbindingen naar Engeland en Scandinavië versterken.”
Nunner Logistics opereert als agent voor de Oostenrijkse Rail Cargo Groep, de één na grootste spoorvervoerder in Europa. Beide logistiek dienstverleners werken samen met de TMA-terminal en gebruiken de terminal voor op- en overslag van allerlei soorten lading, waaronder staal dat naar het achterland wordt vervoerd via rail, barge en truck.
Verbinding tussen oost en west
De zijderoute was oorspronkelijk een netwerk van karavaanroutes door Centraal-Azië waarlangs eeuwenlang handel werd gedreven tussen China en het oosten van Azië aan de ene kant en het Midden-Oosten en het Middellandse Zeegebied aan de andere kant. De zijderoute was de belangrijkste verbinding tussen oost en west, tussen China en Europa. De totale lengte van de nieuwe route bedraagt 11.000 kilometer spoor en loopt van het Chinese vasteland via Mongolië en Rusland naar Europa. De route dankt zijn naam aan de lucratieve zijdehandel die opkwam tijdens de Han-dynastie tussen 206 vóór Christus en 220 ná Christus.
De zijderoute is onderdeel van China’s ‘One Belt, One Road’-programma. De trein doet er zestien tot achttien dagen over. Dat is bijna twee keer zo snel als per schip. De CO2-uitstoot is twintig keer minder in vergelijking met luchtvracht.
Bron: Portofamsterdam.nl
Foto: Pixabay.com.