Op zondag 20 januari is de eerste van in totaal drie deuren van de nieuwe zeesluis aangekomen in IJmuiden. Deze deur is door een sleepboot over de Noordzee naar zijn eindbestemming vervoerd. Met een tussenstop op de Tweede Maasvlakte heeft de deur ruim 26.000 km afgelegd tussen Zuid-Korea en IJmuiden. Het transport over de laatste 80 km nam 30 uur in beslag en is zonder problemen verlopen.
Minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, is blij met de aankomst van de deur: ‘Het is mooi dat na een hele lange reis nu de eerste sluisdeur op de plek van bestemming is aangekomen. Dat is een mijlpaal voor dit project en de start van een nieuw hoofdstuk in de bouw van de grootste zeesluis ter wereld.’ De sluisdeur met een afmeting van 72 meter lang, 24 meter hoog en 11 meter breed is drijvend naar IJmuiden gesleept. De gesloten constructie van de deur is te vergelijken met een schip. De deuren hebben luchtkamers waardoor ze ondanks hun gewicht van 3000 ton blijven drijven. Ballasttanks gevuld met water zorgden voor de stabiliteit.
Weersafhankelijk
Het transport is erg weersafhankelijk. Zo bepalen de hoogte van de golven en de kracht en richting van de wind of er gevaren wordt. Daarnaast is er hoogtij in IJmuiden nodig om de diepstekende deuren door de Noordersluis te slepen. De komende periode worden, zodra het weer het toelaat, ook de andere twee deuren van de Maasvlakte naar IJmuiden gesleept.
Technische installaties
Alle techniek die noodzakelijk is om de deuren goed te laten functioneren is in Nederland gefabriceerd en wordt hier ingebouwd. Het gaat om de elektrische en de hydraulische installaties zoals rolwagens, de aandrijving van de deuren en de technische ruimtes. Een van de deuren wordt afgebouwd in een uitgegraven deel van toekomstige kolk van de nieuwe zeesluis. De andere twee in het westelijk havengebied van Amsterdam.
Talisman
De drie deuren zijn op 6 december in Nederland aangekomen vanuit Zuid-Korea. Op de Tweede Maasvlakte zijn ze van het transportschip de Talisman gehaald door het schip gedeeltelijk af te zinken. Hierdoor gingen de deuren drijven. Vervolgens zijn ze recht op gezet door ze 90 graden te kantelen. Dit kon niet in IJmuiden omdat daar onvoldoende diepte was. Daarnaast zou tijdens het afzinken van de drie deuren het schip de doorgang van en naar de sluizen gedurende een etmaal volledig blokkeren.
Nieuwe zeesluis IJmuiden
Om ruimte te bieden aan steeds groter wordende zeeschepen wordt sinds 2016 in IJmuiden gewerkt aan de bouw van de grootste zeesluis ter wereld. De nieuwe sluis wordt 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep. Het project is een samenwerkingsverband van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Noord-Holland, de gemeente Amsterdam, Port of Amsterdam en de gemeente Velsen. Aannemersconsortium OpenIJ bouwt de nieuwe zeesluis in opdracht van Rijkswaterstaat. Naar verwachting wordt de sluis in januari 2022 in gebruik genomen.
Tekst en foto: Rijkswaterstaat.nl.