Het hoogste punt in de bouw van de nieuwe A-pier op Schiphol is bereikt. Samen met de bouwpartner Ballast Nedam/TAV Construction hees Schiphol traditioneel de vlag naar het hoogste punt en is de kapfooi aan de bouwvakkers overhandigd. Met deze mijlpaal is de nieuwe pier weer een stap dichterbij.
Zo’n 1200 heipalen, 100.000 bouten en ruim 4200 balken verder is het hoogste punt in de bouw bereikt. De nieuwe A-pier bestaat uit drie verdiepingen met een oppervlakte van 55.000 vierkante meter, dat staat gelijk aan elf voetbalvelden. In het ontwerp van de pier is gekozen voor zoveel mogelijk flexibiliteit met betrekking tot de afhandeling van diverse type vliegtuigen en reizigers. Zo komen er straks in totaal acht nieuwe gates bij, met aan de noordkant plek voor vijf narrow-body vliegtuigen en aan de zuidkant drie plekken voor wide-body vliegtuigen óf vijf narrowbody vliegtuigen. Ook is de nieuwe pier geschikt voor alle type reizigers: schengen, non-schengen, gescreend en niet gescreend.
Lees ook ons artikel: Inspiratie bouwlogistiek – de Schiphol Logistic Hub
Duurzaamheid speelt een belangrijke rol in de bouw van de pier. Zo wordt er bijvoorbeeld gebruik gemaakt van biomateriaal, isolerend glas en wordt hergebruikt plastic gebruikt. Ook komt er zo’n 5000 vierkante meter aan zonnepanelen op het dak. De ingebruikname van de pier staat gepland op eind 2020.