Vanaf 4 december staat RAI Amsterdam 3 dagen in het teken van de drone. De unmanned aircraft systems (UAS) veroveren langzaam maar zeker een plaats in samenleving en er wordt nog volop mee geëxperimenteerd. Bij het IATA-congres – ook in Amsterdam – bleek onlangs al dat er mooie dingen gebeuren in de pharmalogistiek met drones. Een business case in Canada biedt inspiratie voor het in de markt zetten van het vervoer van cargo met drones.
Tijdens de IATA-bijeenkomst kwam een aantal bedrijven aan het woord die grote stappen zetten in het gebruik van drones in hun bedrijfsvoering en de ontwikkeling van aanverwante producten. “We are still playing around, but maturing very rapidly”, aldus Ruud van der Geer van farmaceut MSD. Hij ging in op nieuwe verpakkingen en methodes van digitale track & trace bij het transport van pharmaproducten. Natuurrampen waarna traditionele logistieke verbindingen uitvielen, waren mede aanjager van de innovaties. Na de orkanen op Puerto Rico en de Bahama’s experimenteerde MSD samen met Merck met de Skypod, een container waarin medicijnen snel, veilig en onder de juiste omstandigheden (temperatuur en droogijs) vervoerd worden, een gegeven dat het verschil kan maken tussen leven en dood. Het transport kan real time worden gevolgd en gemonitord met een zelf ontwikkelde digitale app.
Drones in pharma logistics Canada
Ook Drone Delivery Canada (DDC) en Air Canada Cargo (ACC) hadden een concrete behoefte als uitgangspunt. Ze vervoeren met drones medicijnen en medische hulpmiddelen naar gebieden in Canada die door de grote afstanden in het land en in bepaalde seizoenen moeilijk bereikbaar zijn, met name in first en de last mile. Ameet Sareen van ACC vertelt hoe de twee bedrijven elkaar vonden. Drieënhalf jaar lang zochten het dronebedrijf en de luchtvrachtmaatschappij naar common ground; een gemene deler tussen beide bedrijven, maar ook met de Canadese overheid en wetgever. “We zochten eerst maatschappelijke waarde – in dit geval het voorzien van slecht bereikbare inwoners van medicijnen – op de tweede plaats kwam winst.” Tijd, geduld en een open houding leidden tot succes. “We waren heel transparant in het delen van data. En bleven luisteren naar wat de overheid belangrijk vond.”
Tekst loopt door onder foto
Visionair
Zo bouwden de twee bedrijven credits op en kwamen ze tot een vervoerssysteem dat binnen de wettelijk kaders past. Michael Zahra van ACC adviseert collega-pioniers om zich vooral niet te laten weerhouden door wet- en regelgeving. “Over zes maanden kan alles anders zijn.” Staar je evenmin dood op kosten, maar hou de ogen gericht op de uiteindelijke toegevoegde waarde. “Ook technisch kan morgen alles anders zijn. Wees visionair, hou de voordelen van de drones voor ogen. Alleen al in het medische en farmaceutische domein zijn er volop mogelijkheden.” Zo staat er een pilot op stapel voor het vervoeren van AED’s. “Het apparaat gaat met de drone, de ambulance volgt. Want de drone is altijd sneller.”
One of its kind
De partners hebben dankzij hun aanpak een grote streep voor op concurrenten. In juni hebben ze een contract getekend voor de komende 10 jaar. Het gaat volgens Zhara om een one of its kind agreement globally waarin de twee expertise bundelen voor het opzetten van een logistiek netwerk van 150.000 routes in Canada. De verbindingen zijn snel, betrouwbaar, niet aan dag, nacht of geografie gebonden en kostenbesparend. DDC en ACC werken van depot tot depot met verschillende formaten drones die de namen sparrow, robin, falcon en condor dragen. Aan de grootste, de condor, wordt volop gesleuteld. DDC hoopt er op termijn een 44 feet container aan te kunnen koppelen.
Pharma Logistics ecosyteem
Maar hun propositie gaat verder dan alleen drones. Ze leveren een heel ecosysteem voor pharma logistics. Zahra: “We leveren ook Flyte, een eigen vluchtmanagementsysteem dat autonome, veilige en nauwgezet te volgen leveringen van depot tot depot mogelijk maakt.”
Op termijn hopen de partners hun netwerk buiten de landsgrenzen uit te kunnen rollen. Het begin is er: er ligt inmiddels een overeenkomst met het internationale vliegveld in Edmonton. Daar komt de eerste drone logistics hub. DCC en ACC gaan er bedrijven beleveren. En in de toekomst moet ook dit in de toekomst buiten de luchthaven worden uitgebreid.
Drones in Nederland
In Nederland worden de onbemande vliegtuigjes vooral ingezet door defensie, hulpdiensten en fotografen. Port of Amsterdam experimenteert met varende drones en Hogeschool van Amsterdam, Universiteit Twente en het NLR werken sinds vorig jaar samen aan onderzoek naar cargovervoer met drones binnen het innovatiecentrum XL Cargo Drones. Ook is onlangs voor het eerst een geautomatiseerde drone-inspectie uitgevoerd boven industriegebied, namelijk boven de Maasvlakte Olie Terminal in Rotterdam. Dat was uniek, omdat het in Nederland niet is toegestaan om een drone te laten vliegen zonder er als piloot zicht op te houden. Dat is slechts één van de vele regels voor het vliegen met drones in ons land. Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur gaf vorig jaar bij de opening van de Amsterdam Drone Week aan dat ze het aantal regels wil afbouwen om innovatie te stimuleren.