plaatje bij drones haven amsterdam

Drijvende drones in haven Amsterdam

plaatje bij drones haven amsterdam
Varende en duikende drones zijn vanaf april te testen in de Amsterdamse haven. Tussen de tankers en de bulkschepen heeft Havenbedrijf Amsterdam een testzone gecreëerd in de Moezelhaven. Direct achter de innovatiehub Prodock kunnen dronebouwers en -operators hun innovaties testen en demonstreren. De Amsterdamse haven is de eerste die een waterperceel van vijf meter diep en een oppervlakte van 4.500 m2 tussen de havenactiviteiten beschikbaar stelt. Dit maakt het testen realistischer en daardoor betrouwbaarder.
Vliegende en varende drones dragen bij aan een veilige, slimme, snelle en schone haven. De inzet van vliegende drones wordt in Amsterdam door de aanwezigheid van Schiphol beperkt. Maar drones worden door bedrijven wel ingezet bij inspecties van een ruim van een schip of de binnenzijde van een opslagtank. Varende en duikende drones kunnen bij inspecties op of onder de waterlijn aan kades, steigers, schepen en boeien een rol spelen.

Digitale Haven: innovatie aanjagen

Met de testfaciliteit in de Moezelhaven wil het havenbedrijf innovaties aanjagen en drone-innovators en geïnteresseerde bedrijven bij elkaar brengen. Het testen vindt tijdens havenoperaties plaats. Dit om bijvoorbeeld te onderzoeken hoe de varende drone bewegende objecten uit de weg gaat.
Het digitaliseren van de haven is één van de speerpunten van de strategie van Havenbedrijf Amsterdam. Digitalisering heeft als doel de Amsterdamse haven slimmer, sneller, schoner en veiliger te maken.

Regelgeving en Smart Shipping

Met de testzone ondersteunt het havenbedrijf de roep aan (inter)nationale overheden om vaart te maken met regelgeving. Als Nederland koploper wordt in de toepassing van drones, zal het kennis en activiteiten aantrekken. Dat is goed voor onze nautische maakindustrie en de havens. Varende en duikende drones staan ook voor digitalisering van de haven en voor smart shipping. Hiervan is minister Melanie Schultz van Haegen een groot voorstander. Enerzijds om het transport over water nog veiliger te maken en anderzijds om de binnenvaart competitief te houden ten opzichte van andere modaliteiten. Rijkswaterstaat is moderator en heeft de SMASH! (Smart Shipping) challenge opgestart met als doel 30 november 2017 een demodag te hebben van een autonoom varend schip.

Praktische informatie

Bedrijven die nieuwe modellen in de havenpraktijk willen testen, kunnen zich 24 uur van tevoren digitaal  melden bij Prodock. Lees er hier alles over.

Geef een antwoord