Wie niet innoveert gaat failliet

Toen de eerste vliegtuigen ruim een eeuw geleden door de lucht scheerden, maakten de reders zich naar verluidt totaal geen zorgen. Scheepvaart was immers het summum van moderne techniek. Schepen waren onverwoestbaar veilig, comfortabel en snel. Wie zou er nou zijn leven wagen door zich naar de andere kant van de wereld te laten vliegen. De rest is geschiedenis. De logistieke sector zag destijds de concurrentie letterlijk over zich heen vliegen, maar herkende de bedreiging niet. Een hele branche ging zo bijna failliet door kortzichtigheid.
De logistieke sector (net als veel andere markten) heeft vaker last van kortzichtgheid. Zo wordt op dit moment 3D-printen gezien als een bedreiging. Maar je kunt 3D ook als kans zien. Een aantal studenten in ons Kennislab voor Urbanisme in de Westas dacht na over de impact van 3D-printen op de logistiek. We bedachten met elkaar dat 3D-printen niet alleen gaat over het printen op zich, maar ook over het traject daarvoor: het vervoeren van een te printen bestand tussen de ene en de andere locatie. De glasvezel is in wezen het snelste transportmiddel dat er bestaat en de printer is daarmee geen ‘fabriekje’, maar vooral een haven. Een bestand wordt verzonden vanuit een locatie in bijvoorbeeld Amerika en is praktisch op hetzelfde moment bij de printer in Amsterdam. Dat maakt 3D-printen tot de snelste manier van transport die we op dit moment kennen. Als je à la minute een product van de ene naar de andere kant van de wereld wilt vervoeren, dan is vliegen traag. Bovendien moeten de producten die via 3D worden verstuurd ook nog worden geprint en vervoerd naar de eindgebruiker. Allemaal potentiële business.
De essentie van logistiek
3D-printen is een prachtig idee. Maar er zijn nog tal van praktische bezwaren die opvallend vergelijkbaar zijn met de bezwaren waarmee luchtvaartpioniers werden geconfronteerd. Zo is de veiligheid nog niet gegarandeerd, is er wet- en regelgeving nodig die dit mogelijk maakt, is de 3D-techniek volop in ontwikkeling (wat investeerders afschrikt) en moet de markt wennen aan het nieuwe kanaal. Het is allemaal waar. Maar wat ook waar is, is dat dit een antwoord is op de kernvraag van logistiek. Logistiek gaat niet over schepen, vliegtuigen, pijpleidingen of vrachtwagens, maar over het van A naar B vervoeren van iets. En dat iets is de ene keer een melkmachine en in het geval van 3D het ontwerp voor bijvoorbeeld onderdelen.
De essentie van innovatie
Innovatie gaat over het beantwoorden van de kernvraag in je markt. Telkens weer, dag na dag. Waarom doe ik wat ik doe en is de manier waarop ik dat doe nog wel logisch? Waar draait logistiek ook alweer om? Daarbij moet je (en dit heb ik geleerd van de innovators bij Google) alles tien keer beter willen doen, in plaats van 10 procent beter. Tien procent beter zijn schepen die méér containers kunnen vervoeren tot ze op een dag wakker worden en zien dat er geen havens meer zijn waar ze terecht kunnen. Tien keer beter zijn containers die zelfstandig van deur tot deur rijden, varen en vliegen. Klinkt onmogelijk? Zolang er geen natuurkundige wet wordt overtreden, kan alles (ook geleerd van Google).
Bijeenkomst over innovatie
Veel bedrijven focussen alleen op wat ze doen en willen dat steeds beter doen. Zoals een voetballer alleen werkt aan zijn traptechniek. Belangrijk, maar wat heb je eraan zonder spelinzicht? Er komt immers een moment dat een ander net een beetje sneller en krachtiger is. Dan win je het alleen nog met je verstand. Of je wordt trainer. Of je introduceert een nieuwe sport. Een bedrijf dat niet innoveert, gebruikt alleen zijn ledematen en niet zijn hersenen. Dat bedrijf is gedoemd om failliet te gaan. Hoe dit te voorkomen en innovatie te stimuleren staat centraal tijdens de bijeenkomst ‘Logistiek als innovatiemotor voor de MRA’ op 24 maart.
(Foto: metaalmagazine.nl)