vervolg duurzaam taxiën

KLM en partners vervolgen proeven met duurzaam taxiën op Schiphol

KLM is met onder meer Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) gestart met vervolgproeven op het gebied van duurzaam taxiën. Een Taxibot, een hybride sleepvoertuig, reed een B-737-700 van KLM vanaf Schiphol-centrum naar een platform bij de Zwanenburgbaan, terwijl de motoren van het toestel uitstonden. Met deze manier van taxiën wordt het brandstofgebruik en daarmee CO2-, stikstof- en (ultra)fijnstofuitstoot sterk verminderd.

Bron: KLM.com.

De test maakt onderdeel uit van het project ALBATROSS, een door de Europese Commissie gesubsidieerd initiatief, waarvoor Schiphol eerder dit jaar twee Taxibots kocht. De motoren van de betreffende vliegtuigen kunnen door het gebruik van de Taxibot veel later gestart worden en dus niet direct bij de gate. In de komende periode zullen er nog andere kleinschalige testen worden uitgevoerd, waaronder pushbacks en het verslepen van lege vliegtuigen. Maarten Stienen, COO KLM: “KLM neemt haar verantwoordelijkheid voor verdere verduurzaming van de luchtvaart. Dit doen wij in nauwe samenwerking met alle partners om tot innovatieve oplossingen te komen. Duurzaamheid moet bij KLM onderdeel worden van alles wat we doen, of dat nu in de cockpit, de cabine of de grondoperatie is. Het is de verwachting dat duurzaam taxiën 50 tot 85% van de brandstof om te taxiën bespaart. Proeven als deze zijn heel belangrijk omdat we daardoor beter kunnen bepalen hoe we duurzaam taxiën kunnen inpassen in de dagelijkse operatie.”

Vervolgplannen

Volgens de oorspronkelijke planning zouden momenteel constant proeven van en naar de Polderbaan uitgevoerd worden. Op basis van een aangepast plan worden er de komende anderhalf jaar onderzoeken, simulaties en tests uitgevoerd. Deze hebben tot doel om nieuwe procedures voor duurzaam taxiën – van en naar onder andere de Polderbaan vanaf medio 2024 – verder te testen, in te voeren en op te schalen.

Duurzaam taxiën als standaard 

KLM werkt toe naar volledig duurzaam taxiën op de luchthaven in 2030, samen met Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), Schiphol, Transavia, Corendon Dutch Airlines, TUIfly en grondafhandelaren dnata, Swissport en Viggo. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ondersteunt dit initiatief. De proeven zijn onderdeel van Europese initiatieven in het kader van het ALBATROSS-consortium en haar opvolger: HERON. Deze subsidieprojecten hebben als doel de luchtvaart te verduurzamen.