Noord-Holland heeft een nieuwe provinciebestuur en daarmee ook een nieuw coalitieakkoord dat als leidraad gaat dienen voor het beleid in de komende jaren. BBB, VVD, GroenLinks en PvdA noemen het akkoord ‘Verbindend Vooruit!’ De vier partijen zien grote opgaven voor de komende jaren op het gebied van onder meer woningbouw, energievoorziening en de energietransitie, bereikbaarheid en leefbaarheid. Wat betekent het coalitieakkoord voor transport en logistiek?
Aandacht voor het klimaat betekent voor het nieuwe provinciebestuur dat het beleid voor klimaatneutraal en circulair bouwen wordt voortgezet. Noord-Holland wil koploper zijn in de omschakeling naar circulariteit. “Om deze transitie te ondersteunen continueren we de provinciale agenda circulaire economie, stellen we hiervoor middelen beschikbaar en actualiseren we de agenda in 2025.” Dat heeft onder meer gevolgen voor de bouwlogistiek. “We zullen het circulair en biobased bouwen actief stimuleren door aan te sluiten op marktontwikkelingen en bijvoorbeeld indien nodig fysieke ruimte te bieden voor de opslag van circulaire bouwmaterialen.” Ook nieuwe vormen van energie zoals wind- en zonne-energie, waterstof, aardwarmte en aquathermie worden meegenomen in de plannen.
In onderstaande video stellen de nieuwe gedeputeerden van Noord-Holland zich voor
Versterken vestigingsklimaat
Naast klimaat en leefbaarheid houdt de nieuwe coalitie oog voor de bedrijvigheid in de regio. “Wij versterken daarom het vestigingsklimaat. Samen met bedrijven en kennisinstellingen zetten wij ons in voor goede infrastructurele en digitale verbindingen, voor kennis en innovatie, een goede aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt en goed werkgeverschap. Vanuit onze ruimtelijke taken dragen we zorg voor een optimaal ruimtegebruik en een fijne leefomgeving. Verder denken we mee over vraagstukken die bedrijven en werknemers raken. Om het contact met de provincie daarbij te stroomlijnen verkennen we de mogelijkheden voor een centraal loket ‘werken en ondernemen’.”
Innovatie bestaande bedrijvigheid
Bestaande bedrijvigheid houden een volwaardige plek in de provinciale economie. Maar ook daar ziet de nieuwe coalitie ruimte voor vernieuwing en modernisering. “We zetten ons in om in ieder geval de bestaande ruimte voor bedrijven en industrie te behouden. Juist ook in de zware milieucategorieën, met name in het Noordzeekanaalgebied en bij Den Helder, waardoor er tevens voldoende ruimte blijft voor de energietransitie en de omschakeling naar een circulaire economie. Bij deze ontwikkelingen besteden we extra aandacht aan een gezonde leefomgeving en de effecten van geur, geluid en luchtkwaliteit.
Verdozing landschap
We zien dat de grote hallen van distributiecentra en datacenters een enorme impact hebben op het landschap. In korte tijd kan zo de beleving van een (woon)omgeving volledig veranderen. We gaan met de bestaande bedrijven in gesprek over verduurzaming, zoals de aanleg van zonnepanelen op het dak, het beperken van nachtelijke verlichting, en groene inpassing om de impact op het landschap te verkleinen. Met de impact op de (woon)omgeving in het achterhoofd en gezien de toenemende energiecongestie zien we komende collegeperiode geen ruimte voor hyperscale-datacenters.
Voor de kleinere datacenters en de overige ‘dozen’ gekoppeld aan met name distributie stellen we een ‘verdozingsstrategie’ op in lijn met de datacenterstrategie. In de strategie nemen we voorwaarden op over locaties, ontsluiting, landschappelijke inpassing, duurzaamheid, watergebruik en eigen energieopwekking. Hier pakken we nadrukkelijk onze rol als ruimtelijk regisseur.
Noordzeekanaalhavens
We vinden het belangrijk dat het Noordzeekanaalgebied (NZKG) voorzien blijft van een scheepsreparatiewerf, omdat dit een voorwaarde is voor het goed functioneren van het havengebied. We spannen ons daarom samen met partners tot het uiterste in voor het behoud van deze functie. Binnen het programma onder de Nationale Omgevingsvisie voor het NZKG (de NOVEX-NZKG) wordt voor de Houtrakpolder specifiek gekeken naar (een combinatie van) de volgende functies: natuur en recreatie, piekwaterberging, energietransitie en havenontwikkeling. Tot die tijd blijft de huidige reservering van toepassing. Daarnaast dragen we bij aan de energiehaven in het NZKG. In Den Helder leveren we een bijdrage aan de ontwikkeling van het Maritiem Cluster.
Luchthaven Schiphol
Bij de uiteenlopende maatschappelijke opgaven op het terrein van wonen, werken, bereikbaarheid, energietransitie, natuur en gezonde leefomgeving is de luchtvaart een factor van betekenis. Schiphol is met onder meer haar multimodale hubfunctie economisch en voor de werkgelegenheid van groot belang. Tegelijkertijd heeft het vliegverkeer een impact op de leefomgeving. Het vinden van een goede balans hiertussen vraagt om interbestuurlijke afstemming tussen het Rijk en de regio over de diverse opgaven. We streven daarin naar een evenwicht tussen duurzame bereikbaarheid én een gezonde leefomgeving.
Drones en de logistiek
Regionale luchthavens in Noord-Holland zijn van belang voor onder andere de ontwikkeling van innovatieve logistieke concepten, zoals vrachtvervoer met drones. Vanuit onze verantwoordelijkheid voor regionale luchthavens gaan wij de rol van deze luchthavens binnen de hele mobiliteitsketen samen met kennisinstellingen en marktpartijen verder in beeld brengen. In deze analyse worden de verduurzaming van de kleine luchtvaartsector en de gevolgen voor de leefomgeving nadrukkelijk meegenomen.
Mobiliteit
Op het gebied van mobiliteit zet de provincie de lijn ‘verminderen, veranderen, verbeteren’ voort. Er wordt geld uitgetrokken voor aanleg van nieuwe infrastructuur, zoals de verbinding A8-A9, of verbetering van bestaande wegen. Maar veel aandacht gaat ook uit naar het verminderen van wegkilometers, zowel particulier als beroepsmatig, en andere vormen van mobiliteit. “We stimuleren het goederenvervoer over water, omdat dit als onderdeel van een bredere vervoersketen bijdraagt aan de vermindering van de uitstoot en verkeersdrukte op de weg. Vervoer over water kan zeker in Noord-Holland Noord bijdragen aan een ontlasting van het wegennet.
We investeren in voorzieningen langs vaarwegen en de elektrificatie van het vervoer over water. We zetten ons in om een onbelemmerde doorvaart van de scheepvaart mogelijk te maken, in elk geval op de route van de Zeesluis IJmuiden naar de Oranjesluizen in Amsterdam. Deze periode komt er onder meer een onderzoek naar de realisatie van Kernnet (vaarroutes waar een goede doorvaart voor het goederenvervoer over water wordt gegarandeerd). Wij hebben de ambitie om het vervoer over water met slimme en nieuwe ontwikkelingen schoner en duurzamer te maken.”
Laadinfrastructuur
Ook op smart mobility borduurt de provincie voort. “Samen met onze partners in MRA-E werken we aan de uitrol van meer laadpalen en de ontwikkeling van een slimme laadinfrastructuur. De komende periode werken we samen met onze partners in de logistieke sector verder aan de agenda Slimme en Schone Logistiek. Voor het maken van keuzes voor toekomstige investeringen in de infrastructuur gaan we door met het gebruik van data.”
Workforce
Innovatie en op een andere manier naar zaken kijken, is op veel vlakken het streven. Dit geldt tot slot ook voor de menselijke paragraaf. “ Noord-Holland heeft in bepaalde sectoren, waaronder de techniek, een groot tekort aan goed opgeleide vakmensen. Dit tekort heeft niet alleen een negatief effect op de economie, maar ook op de grote opgaven waar wij als provincie voor staan, zoals de woningbouw en de energietransitie.
Om de aansluiting van het onderwijs op de (regionale) arbeidsmarkt te verbeteren brengen we scholen, bedrijven, sociale partners en kennisinstituten bij elkaar. Dit beleid en de instrumenten die we daarvoor ontwikkeld hebben, zetten we de komende jaren voort. We zoeken daarbij aansluiting bij al lopende regionale initiatieven en versterken deze waar nodig of gewenst. We besteden extra aandacht aan de omscholing van werknemers en mensen die nu niet werken naar sectoren die bijdragen aan de transities.”