Eind oktober is een nieuwe installatie voor boord-boordoverslag opgeleverd aan de zuidzijde van de Mercuriushaven. Met deze tweede installatie is het project voor nieuwe boord-boordoverslagvoorzieningen in de Mercuriushaven nu helemaal afgerond.
Bron: Port of Amsterdam.
De zuidelijke installatie is in een recordtijd van zes weken aangelegd en opgeleverd. Medio september zijn de oude boeien verwijderd, en daar zijn tien afmeerpalen en vijf drijflichamen aangebracht en afgebouwd. Dat klinkt eenvoudig, maar was een heel nauwkeurige klus. De buispalen – met een diameter van 2 meter, lengte van 38 meter en gewicht van 70 ton – moesten namelijk op open water én met golfslag van voorbijvarende scheepvaart op de juiste plek worden geplaatst. Het succes van deze operatie zit vooral in de voorbereiding. De aannemer heeft de verschillende onderdelen vooraf zoveel mogelijk in elkaar gezet, zodat het op locatie snel geïnstalleerd kon worden.
Voorheen lagen zeeschepen afgemeerd tussen drijvende boeien, met een vaste locatie. Maar bij harde wind was het voor passerende scheepvaart lastig om erlangs te varen. Met de nieuwe installatie is dat voorbij, omdat ze vast in de bodem zit. Het schip blijft dus tijdens de boord-boordoverslag gewoon op zijn plek liggen. Wind of niet. Daarmee neemt de nautische veiligheid toe en er is meer doorvaartruimte voor langsvarende schepen naar de Vlothaven. Ook kunnen nu zeeschepen met een lengte tot 300 meter bij deze installatie worden afgehandeld, waar dat eerder maximaal 260 meter was.
Dit project werd mede mogelijk gemaakt met subsidie van de Europese Unie, in het kader van het programma CEF.