Hoe kunnen provincies en gemeenten omgaan met de overbelasting van het elektriciteitsnet in hun regio door te sturen op het gebruik van elektriciteitsopslag? En welke voorwaarden bij een vergunning voor dit soort opslagsystemen zorgen ervoor dat de omgeving hier zo min mogelijk last van heeft? Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) beantwoordt deze vragen in een nieuwe handreiking voor gemeenten en provincies.
Bron: RVO.
Gemeenten en provincies hebben 2 redenen voor het sturen op het gebruik van elektriciteitsopslag in hun regio:
- Elektriciteitsopslagsystemen kunnen netcongestie (overbelasting door elektriciteitspieken) op het lokale elektriciteitsnet op sommige plekken en tijden verminderen, maar het soms ook verergeren. Eigenaren van deze systemen ‘handelen’ vaak op de energiemarkten: ze verdienen geld door duurzaam opgewekte elektriciteit op te slaan als er veel elektriciteitsaanbod is en terug te leveren als er veel vraag is. Dit helpt bij een goede balans tussen vraag en aanbod (het balanceren) van elektriciteit en voorkomt spanningsproblemen op het landelijke net (overbelasting door onbalans). Maar deze markten houden geen rekening met het lokale net, waardoor netcongestie lokaal soms zelfs toeneemt. Gemeenten en provincies kunnen daarom lokaal sturen, bijvoorbeeld op de locatie en grootte van elektriciteitsopslag. Zo zorgen ze dat de netcongestie in hun regio niet verergert of op sommige plekken en tijden vermindert.
- Elektriciteitsopslagsystemen kunnen de leefomgeving veranderen. Ze zijn zichtbaar, maken geluid of zorgen voor veiligheidsrisico’s. Als gemeenten en provincies op het gebruik van elektriciteitsopslag sturen, kunnen ze richtlijnen geven voor de plaats en het ontwerp van elektriciteitsopslagsystemen. Zo zorgen ze dat de omgeving hier zo min mogelijk last van heeft.
Hoe sturen op het gebruik van elektriciteitsopslag?
In de ‘Handreiking vergunningverlening elektriciteitsopslagsystemen’ staat hoe beleidsmakers en vergunningverleners bij provincies en gemeenten kunnen sturen op het gebruik van elektriciteitsopslag. In de handreiking staat informatie over:
- Samenwerken en bevoegdheden: ontwikkelaars, initiatiefnemers, netbeheerders en overheden zijn betrokken bij de aanleg en bouw van elektriciteitsopslagsystemen. Elke partij heeft haar eigen bevoegdheden en taken.
- Handvatten voor beleid: gemeenten en provincies kunnen met beleid zorgen dat elektriciteitsopslagsystemen meehelpen aan een sterk stroomnet. Dit kunnen ze bijvoorbeeld doen door de samenwerking tussen netbeheerders en eigenaren van opslagsystemen te verbeteren. Daardoor kunnen ze elektriciteitsopslagsystemen flexibeler inzetten. Beleid voor elektriciteitsopslag is dus belangrijk. Sommige provincies zijn al begonnen aan het maken van dit beleid. Toch hebben de meeste gemeenten dit nog niet.
- Vergunningverlening: in de handreiking staat informatie over de procedure en beoordeling van de locatie, veiligheid en geluid van de elektriciteitsopslag. Zo vinden vergunningverleners snel de gegevens die zij nodig hebben. Daardoor kunnen zij sneller beoordelen of de elektriciteitsopslag voldoet aan de eisen in de Omgevingswet.
In de handreiking staat ook praktijkvoorbeelden van gemeenten en provincies die ervaring hebben met het sturen op het gebruik van elektriciteitsopslag.
Webinar
Wilt u meer weten over hoe u stuurt op het gebruik van elektriciteitsopslag? Neem deel aan ons webinar op 17 september 2024 van 14:00 tot 15:30 uur. Tijdens dit webinar vertellen we u hoe u beleid kunt maken voor elektriciteitsopslag. Ook leert u hoe u nieuwe ideeën voor deze systemen toetst en beoordeelt.