state region amsterdam

Wekelijkse treinverbinding Amsterdamse haven en Berlijn

 

De Amsterdamse haven is een nieuwe frequente railverbinding rijker, nu een cacaotrein wekelijks van Amsterdam naar Berlijn rijdt. De Amsterdamse haven versterkt met deze nieuwe verbinding haar positie als  grootste cacaohaven ter wereld en breidt hiermee de op- en overslag van cacao uit. Ladingstromen worden gebundeld op de trein en op deze wijze duurzame en goedkoper  vervoerd. Een trein kan een hoeveelheid cacao vervoeren die gelijk staat aan de lading van vijftig vrachtwagens. De trein wordt gelost bij rail terminaloperator BEHALA in Berlijn.

 

De rail shuttle wordt toegevoegd aan het Europese netwerk van achterlandverbindingen van de Amsterdamse haven. Wekelijks rijdt de goederentrein van de Amsterdamse haven naar de terminal van BEHALA in Berlijn en vice versa. Deze week werd in Berlijn gevierd dat BEHALA als vaste partner aan dit project is verbonden. Dit is een voorbeeld van partnerships in de Amsterdamse haven.

 

De Amsterdamse haven wil een duurzame haven zijn, met meer vervoer van goederen over water en rail en minder vervoer over de weg. Duurzaamheid, samenwerking en bereikbaarheid zijn kernbegrippen bij het stimuleren van de modaliteit spoor.

 

BEHALA-terminal

De BEHALA-terminal in Berlijn heeft 120 werknemers en een omzet en overslag van 4.000.000 ton per jaar, in een van de grootste binnenhavens in Duitsland. Met de haven in het centrum van West-Berlijn, schept BEHALA ideale omstandigheden voor een effectieve logistieke oplossing in de regio Berlijn-Brandenburg. BEHALA is de transport hub voor Oost-Europa, in het bijzonder voor Polen.

 

Samenwerking

De cacaotrein is ontstaan na intensieve samenwerking tussen Cargill, Katoen Natie en Ter Haak. Voor de cacaofabriek van Cargill in Berlijn is dit een duurzame en betrouwbare oplossing voor de aanvoer van cacao. Cargill koopt de cacao in, deze komt per containerschip vanuit West Afrika binnen op de USA terminal van de Ter Haak groep. Katoen Natie verzorgt de specialistische opslag van de cacao en Ter Haak verzorgt de logistiek naar Duitsland, zodat Cargill de cacao kan  verwerken in haar fabriek in Berlijn.

 

Cacaohaven

Jaarlijks vindt zo’n 700.000 — 800.000 ton cacao de weg naar Amsterdam, naar de cacaoverwerkende industrie en de opslagloodsen van de handelshuizen. Daarmee is Amsterdam de grootste cacaohaven ter wereld. Een groot gedeelte bereikt Amsterdam uit West-Afrikaanse landen als Ivoorkust, Ghana, Nigeria en Kameroen. Cacao wordt in scheepsruimen als megabulk vervoerd of in containers als zakgoed of bulk. Het transport gebeurt via gespecialiseerde rederijen met lijndiensten uit West-Afrika. Cacaobonen vormen een kwetsbare lading. Cacao is een seizoen product: in een relatief korte periode, vanaf oktober tot maart, is er een piek in het aanbod.

 

Slimme haven

De Amsterdamse haven is de vierde haven van Europa en groot in de overslag en verwerking van energieproducten. Het Noordzeekanaalgebied slaat jaarlijks bijna 100 miljoen ton goederen over waarvan circa 75 miljoen ton in de haven van Amsterdam. In de havenregio werken in totaal 55.000 mensen bij bedrijven in de haven of haven gerelateerde bedrijven. Daarvan werken zo’n 23.000 mensen in Amsterdam.

Havenbedrijf Amsterdam NV wil een slimme haven zijn en op een duurzame, innovatieve manier waarde toevoegen voor klanten en omgeving. Het havenbedrijf wil de bedrijven stimuleren bij groei, waarbij zorgvuldig met beschikbare ruimte en kwaliteit van water, bodem en lucht wordt omgegaan. Dit wil Havenbedrijf Amsterdam bereiken door intensieve samenwerking met partners in het bedrijfsleven, stad en regio.

 

Bron: Havenbedrijf Amsterdam

Geef een reactie