state region amsterdam

Amsterdamse regio volgens ING in 2015 in de lift

De economie van de Amsterdamse regio krijgt weer swung. De groei blijft weliswaar achter bij het niveau van voor de crisis, maar komt in 2015 naar verwachting wel boven de 2% uit. 

De toenemende verstedelijking levert een stevige bijdrage. Los hiervan heeft ook het bedrijfsleven meer potentieel. Dat blijkt uit de Regiovisie Groot-Amsterdam van het ING Economisch Bureau.

 

Volgens het onderzoeksbureau kan de regio een lastige economische fase achter zich laten, mede door de groei van de consumptieve bestedingen en de toeristische sector. Zo bereikt de detailhandel na een lange tijd van krimp een voorzichtig keerpunt.

De financiële sector fungeert niet langer als groeimotor. Wel lukt het de ict-dienstverlening om een nieuwe bron van groei aan te boren. De ict toont talloze snel groeiende bedrijven en de nabijheid van AMS-IX als het grootste internetknooppunt ter wereld heeft hierop een positieve invloed.

Internationaal georiënteerde bedrijven
Dat de exportgroei in 2015 doorzet is een positief teken voor internationaal georiënteerde bedrijven in de Amsterdamse regio. Zo kent de regio veel internationaal opererende groothandels in bijvoorbeeld bloemen en kleding, maar ook bedrijven actief in voedingsmiddelen en brandstoffen. De twee symbolen van de Amsterdamse internationale handel — de haven en Schiphol – laten in 2014 een positieve ontwikkeling zien. De haven van Amsterdam realiseert naar verwachting een kleine plus en weet zijn sterke hubpositie in minerale olie ondanks de forse landelijke daling van de export te handhaven.

 

Vrachtvervoer Schiphol
ING verwacht dat de Havenoverslag en het reizigersvervoer op Schiphol blijft groeien. Het economisch bureau noemt het teleurstellend voor het cargovervoer dat KLM-Martinair de vrachtvloot wil afbouwen. ”žDit heeft niet direct invloed op de concurrentiekracht van Schiphol, aangezien vooral de snelle afhandeling en het netwerk een concurrentievoordeel oplevert. Wel kan het beperkend werken als een deel van de ‘fullfreighters’ verdwijnen en er grotendeels nog combinatievluchten (vracht in de ‘belly’) zullen zijn.”

 

Regionale arbeidsmarkt
De werkloosheid in de regio Groot-Amsterdam stabiliseert, maar blijft volgens ING Economisch Bureau een bron van zorg. Het onderzoeksbureau signaleert dat dit vooral komt door de mismatch van vraag een aanbod. ”ž Dit hangt samen met het veranderende karakter van de arbeidsmarkt. Door de snelle ontwikkeling van de ICT-economie is de mismatch eerder groter dan kleiner geworden. Nieuwe banen ontstaan er veel voor (hoger opgeleide) ICT-specialisten, terwijl het aanbod op de arbeidsmarkt voor een groot deel bestaat uit lager opgeleiden.”

 

U kunt hier de volledige regiovisie Groot-Amsterdam van ING Economisch Bureau lezen.

Geef een reactie