De mogelijkheid van de Vrije zone type II op Schiphol vervalt door de inwerkingtreding van het Douanewetboek van de Unie (DWU) op 1 mei. Door die wijziging in de wetgeving is er geen juridische basis meer onder het Douanegoederen-volgsysteem (DGVS). Voor de logistieke partijen op Schiphol betekent dit een verandering van hun werkwijze.
Ruimte voor tijdelijke opslag (RTO)
Alle partijen krijgen per 1 mei van de douane automatisch een andere vergunning, namelijk het particuliere douane-entrepot. Daarnaast kunnen zij een vergunning Ruimte voor tijdelijke opslag (RTO) aanvragen. Deze RTO-vergunning wordt vanaf 1 mei de basis onder het DGVS. Om de continuïteit van de logistieke processen te borgen, is het zaak dat de deelnemende bedrijven de RTO-vergunning vóór 1 april aanvragen bij de douane.
Bedrijven buiten regio Schiphol
Door de nieuwe juridische basis kunnen bedrijven buiten de regio Schiphol ook meedoen. Dit kan handig zijn wanneer goederen tussen RTO’s worden overbracht.
Bron: EVO.nl