lijsttrekkersdebat haven

Een nieuwe koers: zo gaat Port of Amsterdam aan de slag met de nieuwe visie en strategie

De toekomst van de Amsterdamse haven is groen en schoon. Dat is de kern van onze Visie 2040. Met deze visie en het strategisch plan voor 2025–2028 bepalen we onze koers voor de komende jaren. In dit artikel lees je wat dit concreet betekent: welke keuzes we maken, wat onze doelen zijn en wat we gaan doen om die te realiseren.

Bron: Port of Amsterdam.

Met onze Visie 2040 werken we toe naar Amsterdam als dé bestemmingshaven voor schone scheepvaart, circulaire industrie en hernieuwbare energie.

Koen Overtoom, CEO Port of Amsterdam: “De Amsterdamse haven vervult een cruciale rol in de aanvoer van vitale grondstoffen en energie. Het is de vestigingsplaats van industrie, zowel regionaal, nationaal als internationaal – nu en in de toekomst. In 2040 zien we de haven als een dynamisch industrieel knooppunt waar hernieuwbare energie, circulaire industrieën en emissiearme logistiek centraal staan. Met deze visie maken we bewuste keuzes die niet alleen vandaag, maar vooral op de lange termijn een positief effect hebben. Zo dragen we bij aan een klimaatneutraal Amsterdam in 2050.”

Altijd in transitie

De haven kent een lange traditie van transities. Al 750 jaar vindt de haven zichzelf telkens opnieuw uit. Van haring- naar houthaven, van benzinehaven naar circulaire en hernieuwbare energiehaven. Wethouder Hester van Buren (Lucht- en Zeehaven): “De haven is al 750 jaar belangrijk voor de handel en positie van Amsterdam en heeft van onze stad de economisch sterke metropool gemaakt die het nu is. De komende jaren speelt de haven een cruciale rol in de energietransitie en internationale politiek. Met de visie 2040 en het strategisch plan zetten we een nieuwe koers naar een groene, duurzame toekomst, met focus op hernieuwbare energie, innovatie en circulair gebruik van grondstoffen.”

Impact van de haven reikt verder dan Amsterdam of de regio

Bartho Boer, RvC lid Port of Amsterdam, over de Visie 2040 en het strategisch plan 2025 – 2028: “Goede plannen wortelen in het verleden en wijzen naar de toekomst; dat geldt ook voor de Visie 2040 en het strategisch plan 2025-2028. De Amsterdamse haven staat op de drempel van een nieuwe tijd, in een wereld die sneller verandert dan ooit. Daar spelen we met deze plannen op in, om te zorgen dat de haven aantrekkelijk blijft voor bedrijven, welvaart genereert en een bijdrage levert aan de grote transities op het gebied van energie, logistiek en duurzaamheid. Onze impact beperkt zich allang niet meer tot Amsterdam of de regio, maar raakt heel Nederland. Deze toekomstplannen laten goed zien dat Port of Amsterdam een speler van internationaal formaat is en dat we verstandige keuzes maken om die positie uit te bouwen.”

Vijf strategische pijlers om doelen te behalen

De nieuwe strategie 2025–2028 is een werkplan voor vier jaar dat concrete stappen uitstippelt richting de haven van onze visie. We hebben vijf doelen geformuleerd om de voortgang meetbaar te maken:

  1. In 2028 realiseren we met bestaand terrein een overslag van 62 miljoen ton. Tegelijkertijd stimuleren we de opbouw van Green Energy Port Amsterdam door het transport van pure renewable liquids via alle modaliteiten in de Amsterdamse haven met 25 procent te laten groeien.
  2. We gaan verder met het diversifiëren van ons verdienmodel met non-fossiele activiteiten. In 2028 is 73 procent van de totale omzet afkomstig uit non-fossiele activiteiten.
  3. We versterken onze positie als betrouwbare en voorspelbare Europese haven, met 95 procent van alle zeevaart op tijd en met handhaving van een hoog veiligheidsniveau.
  4. We investeren in toekomstbestendige haveninfrastructuur en reserveren daar €150 miljoen voor. Tegelijkertijd realiseren we, door zelf te investeren, een fossiele CO₂-besparing in de haven van 125 kiloton.
  5. We zorgen voor een goed vestigingsklimaat. We scheppen de juiste randvoorwaarden om investeringsbereidheid te stimuleren. Hierdoor stijgt de economische toegevoegde waarde met 20 procent.

Video strategische pijlers

We werken met vijf strategische pijlers om prioriteiten te stellen en deze doelen te behalen. Wat deze pijlers inhouden, legt Eduard de Visser (Hoofd Strategie & Innovatie) uit in deze video.