EVO ziet graag meer luchtvrachtdiensten naar Schiphol komen. Dit zegt de organisatie als reactie op het besluit van Air France-KLM om de vrachtvloot van Martinair de komende twee jaar fors te reduceren van 9 naar 3 vrachtvliegtuigen.
Capaciteit
Het gaat hier om inkrimping van het aantal vliegtuigen dat wordt ingezet om Schiphol te verbinden met belangrijke handelspartners. Die vliegtuigen zijn in gebruik op routes waar de hoeveelheid vracht de beschikbare vrachtruimte in een passagiersvliegtuig overstijgt. Een bekend voorbeeld zijn de bloemenvluchten tussen Kenia en Nederland.
Vestigingsklimaat
De Nederlandse overheid en Schiphol moeten er alles aan doen om alternatieve aanbieders de mogelijkheid te geven om vanaf Schiphol diensten aan te bieden. Het is voor het vestigingsklimaat van Nederland van groot belang dat er een groot netwerk van verbindingen is met voldoende concurrerende aanbieders.
Gesprek
In een reactie op het besluit van Air France-KLM zegt EVO positief te zijn over het feit dat Martinair in gesprek wil gaan met haar klanten. Die wil biedt echter geen garantie voor handels- en productiebedrijven die voor een belangrijk deel afhankelijk zijn van luchtvrachtdiensten.
Bron: EVO