innvatieregeling noord-holland

evofenedex: ‘Luchtvrachttaks holt concurrentiepositie van Nederland uit’

Volgens evofenedex is de aangekondigde invoering van een heffing op luchtvrachtvluchten onverantwoord. Dit concludeert de vereniging, behartiger van de handels- en logistieke belangen van 15.000 bedrijven, na publicatie van een langverwacht onderzoeksrapport van SEO bij de miljoenennota. Het onderzoek wijst uit dat door de heffing het logistieke cluster rondom Schiphol naar het buitenland verdwijnt, waardoor de concurrentiepositie van Nederland uitholt. Daarnaast staan er ook 6.500 banen op de tocht. De ondernemers roepen het kabinet dan ook op af te zien van invoering van de heffing op vrachtvluchten.

“Het nationale logistieke systeem wordt door deze heffing van een kroonjuweel ontdaan. Ondernemers in bijvoorbeeld de high tech industrie, bio tech industrie en farmaceutische industrie leunen zwaar op de luchtvrachtfaciliteiten op Schiphol. Valt het luchtvrachtcluster weg, dan is Nederland als vestigingsland gewoon een stuk minder interessant voor dit type bedrijven. En dat alles voor 9 miljoen euro belasting opbrengst? De heffing betekent waarschijnlijk ook het einde van de enige alternatieve luchthaven voor vrachtvluchten, Maastricht Aachen Airport. Dit alles is onverantwoord”, aldus evofenedex voorzitter Steven Lak.

Amper milieuwinst met luchtvrachttaks

De heffing op vrachtvluchten levert volgens ondernemersvereniging evofenedex ook amper milieuwinst op. Eerder al had onderzoeksbureau CE Delft berekend dat de totale vliegbelasting slechts een emissiereductie op luchtvaart van 0,4 procent zou opleveren en de heffing op vracht levert daar weer slechts een klein deel van op. Lak: “Daarbij komt dat als de lading van onze leden via het buitenland wordt gevlogen, waar de milieu normen lager zijn dan op Schiphol, we juist weer extra CO2-emissies veroorzaken. Kortom, de heffing is ook vanuit milieuperspectief gewoon niet slim.”

Volgens evofenedex is de enig juiste actie nu om de heffing op vrachtvluchten of wel te schrappen uit de wet vliegbelasting of gewoon niet uit te voeren. De schade is te groot en de opbrengst veel te klein.

Steven Lak: “Wij zijn wel voorstander van een Europese aanpak en zijn dan ook bereid de staatssecretaris op dat punt te ondersteunen. Op deze wijze wordt het vertrek van een groot deel van het luchtvrachtcluster van Schiphol voorkomen, het banenverlies tegengegaan en daadwerkelijk milieuwinst gerealiseerd.”

Indien de heffing niet meer kan worden geschrapt uit de wet en de staatssecretaris uitvoering niet mondeling uitsluit, dan wil evofenedex dat de Eerste Kamer de gehele wet verwerpt.