De Metropoolregio Amsterdam moet voor 2025 overstappen op uitstootvrije stadslogistiek. Dit vraagt nogal wat; hoe pakken we dit gezamenlijk op? Hoe kunnen we elkaar helpen?
Verwachte wind mee
Met het tekenen van het Klimaatakkoord zet Nederland zich in voor 49% minder CO2-uitstoot in 2030 ten opzichte van 1990. Zo’n vijftien procent van die reductie valt onder mobiliteit, waaronder stadslogistiek. “Het klimaatakkoord is heel helder,” zegt Gert Jan Prummel van het ministerie van Infrastructuur & Milieu en landelijk secretaris van de Green Deal Zes. “Zo’n dertig tot veertig gemeenten in Nederland moeten een zero emissie zone invoeren.” Zodra de grotere gemeenten vooroplopen, beredeneert hij, volgen al snel de kleine. Want het zijn juist de kleinere gemeenten die meeliften op de grote beweging. Prummel: “Ondernemers denken ook gróter. Ze kijken niet naar afzonderlijke gemeenten of steden, maar denken in regio’s. Ze willen geharmoniseerde afspraken voor een héél gebied.” Gemeentes moeten daarom niet alles op eigen houtje oplossen, maar beleid maken en samenwerken op regionale schaal en daar ook ondernemers bij betrekken en zo samen tot oplossingen komen.Toename elektrische oplaadplekken
Een schoner klimaat, een schonere lucht. Dat vraagt om horizonverbreding. “Nieuwe innovaties en kennis moeten op grote schaal worden geïntroduceerd,” zegt Joost de Jong, projectmanager voertuigen MRA-Elektrisch om elektrisch vervoer te stimuleren werken ze daarom samen met regio’s Noord-Holland, Flevoland en Utrecht, met als doel het netwerk van elektrische laadpalen te vergroten. Want nu de transitie naar schone energie in volle gang is, betekent dit dat ook de laadpalen steeds zwaarder worden belast. “We werken aan een laadplek voor voertuigen van logistieke dienstverleners,” zegt De Jong. Als één van die plekken noemt hij de locatie van Deudekom. Op deze hub parkeert zwaar vrachtverkeer buiten de milieuzone van de stad, waar vervolgens elektrisch vervoer de laatste kilometers maakt en de vracht ter plekke aflevert. De Jong voorspelt dat in 2025 dieselvoertuigen steeds vaker stranden aan de rand van de stad. “Op dergelijke strategische locaties moeten meer laadplekken komen, voor ondernemers en bestelverkeer.”Oplossen van puzzel
Hoe leid je straks het uitstootvrije vervoer in goede banen? “Het helpt in ieder geval niet als een servicemonteur met een vieze bus bij een laadplek verschijnt,” zegt Susanne Balm, projectleider Duurzame Stadslogistiek (HvA). Voor de servicemonteurs van energiebedrijven ENGIE, Unica en Heijmans maakt ze in haar onderzoek “Gas op Elektrisch” ritprofielen en analyseert hun data. “De servicemonteurs zijn nog lang niet altijd klaar voor zero emissie,” zegt Balm. Daarom kijkt ze hoe ze hun planning organiseren. Hoe rijden ze nou eigenlijk? Wat zijn de beste laadstrategieën?’ Volgens Balm hebben ze allemaal een stukje van de puzzel in handen voor schoon vervoer. Ook Sanne van Vliet van bouwbedrijf BAM Infra beaamt dit. Zij werkt samen met BAM aan zogenaamde bouwhubs waar bijvoorbeeld bouwvakkers op de e-bike de stad ingaan en monteurs de bakfiets pakken. “Monteurs zijn vaak gehecht aan hun bus,” zegt Van Vliet. “Toch ervaren ze dat zo’n fiets sneller is in de stad. Geen parkeerkosten en minder frustratie in het verkeer.”De Board als matchmaker
” sizes=”(max-width: 1024px) 100vw, 1024px” srcset=”






” sizes=”(max-width: 1024px) 100vw, 1024px” srcset=”






