slotpool luchtvracht

Overgrote meerderheid Tweede Kamer wil een slotpool voor de luchtvracht op Schiphol

De Tweede Kamer steunt het opzetten van een aparte slotpool voor de luchtvracht op Amsterdam Airport Schiphol. De vrachtsector zou daarin een maximaal aantal vluchten per jaar krijgen toegewezen. Donderdag nam de Tweede Kamer vrijwel unaniem een motie aan van VVD-kamerlid Daniel Koerhuis. Hij vraag hierin om serieus te onderzoeken of er een slotpool voor cargovliegtuigen kan worden opgezet. De vrachtsector zit al jaren in zwaar weer door de slotproblematiek. Directeur Maarten van As van brancheorganisatie ACN reageert voorzichtig positief: “Met 20.000 slots per jaar voor cargo kan Schiphol een gezonde luchtvrachthub blijven.”

Tekst: Anke Hoets.

Vrachtvervoerders verliezen jaarlijks start- en landingsrechten, omdat ze minder makkelijk kunnen reageren op onvoorziene omstandigheden. Een slot niet gehaald, betekent dat de slotcoördinator hem terugneemt en aan een ander toewijst. Slots zijn eenvoudig te kostbaar om ongebruikt te laten. Historische slotrechten gingen daarmee verloren en vrachtmaatschappijen kozen steeds vaker voor luchthavens over de grens, in België of Duitsland. De vrachtsector zorgt met een relatief klein aantal vluchten voor een relatief groot deel van de banen op en rond de luchthaven. Met het vertrek van freighters en cargo gingen al miljoenen aan toegevoegde waarde voor de Nederlandse economie verloren.

slotpool luchtvracht
Met een relatief klein aantal vluchten, zorgt de luchtvracht voor een relatief groot deel van de banen op Schiphol | Foto: KLM

Maximaal aantal slots juridisch haalbaar

De situatie werd nog nijpender doordat Schiphol het maximaal aantal toegestane vliegbewegingen van 500.000 nadert. Nu minister Harbers van Infrastructuur ook nog fors wil snoeien in het aantal vliegbewegingen – in plaats van groeien naar 540.000 terug naar 440.000 – dreigt de sector verder in de verdringing te komen. Harbers heeft laten weten geen vrachtpool met een minimaal aantal slots in te kunnen stellen vanwege Europese regelgeving. “Maar een maximaal aantal slots in een vrachtpool blijkt juridisch wel haalbaar”, zegt Daniel Koerhuis van de VVD die de motie opstelde en samen met CDA en PVV indiende. Hij verwacht dat de minister de slotcoördinator laat onderzoeken of de slotpool er kan komen en hoe die eruit moet gaan zien. Koerhuis verwacht rond april meer duidelijkheid te krijgen.

Slotpool luchtvracht geeft bestaansrecht freighters op Schiphol

Het lijkt een semantische discussie: geen minimum, maar wel een maximum aantal vrachtslots. Hoe dan ook zal een vaste slotpool betekenen dat de vrachtsector een gegarandeerd aantal slots krijgt, zegt Maarten van As van ACN. Hij rekent nog met het nu geldende aantal vliegbewegingen op Schiphol van 500.000 per jaar. “Dit is voor ons een belangrijke eerste stap naar een oplossing. Wij vragen om 20.000 vrachtslots per jaar los van de vraag of er 440, 465 of 500.000 vliegbewegingen worden toegestaan. Dan zijn er altijd nog slots die ad hoc beperkt vrijkomen elk jaar. Zo houdt cargo bestaansrecht op Schiphol.”