Na de matching van Aerospace partijen met innovatieve mkb’ers, was het onlangs de beurt aan de Logistiek. Tijdens een bijeenkomst bij de Kamer van Koophandel in Amsterdam nodigde een aantal logistieke organisaties de zaal uit om mee te denken over hun product of betere service.
Een van die uitnodigingen kwam van NOX Sleep Drink, een jong bedrijf dat een — hoe kan het ook anders — drankje op de markt brengt dat bevorderlijk zou zijn voor de slaap. Fanar Al-Obaidy legt uit dat NOX klaar is voor lancering – er zijn afspraken met bottelaars, leveranciers en supermarkten — maar er zijn nog twee uitdagingen: NOX zoekt een logistieke partner die een schaalbaar plan kan ontwikkelen voor een eventuele uitrol. ”žWe moeten snel kunnen opschalen van 0 naar 200.” Ook wil het bedrijf graag mensen kunnen bereiken vlak voordat ze gaan slapen. ”žHoe kunnen we een nachtnetwerk opzetten?”, vraagt Al-Obaidy. Na afloop staan een aantal toehoorders te popelen om met hem in gesprek te gaan.
Mix&Match
De KvK organiseert vaker bijeenkomsten voor het matchen van bedrijven die elkaar mogelijk kunnen helpen, maar elkaar niet eenvoudig vinden. Ton Geuzendam is adviseur bij de KvK en clustermanager Logistiek bij de Amsterdam Economic Board: ”žIn contact komen met ondernemers van buiten je directe omgeving kan verrassend zijn. We kijken welke clusters in de regio elkaar kunnen ondersteunen en versterken en brengen tijdens Mix&Match @KvK bedrijven uit die clusters samen.” Deze dag zijn er naast mensen uit de logistiek, ook specialisten in communicatie en ict. En een van de deelnemers krijgt de ruimte om een permanent mix&match-platform te pitchen dat half november start; de Smart Logistics Hub, hotspot voor innovatie voor de logistiek in de Metropoolregio Amsterdam.
Sexy boodschap Shell
Dat soms ook ‘grote jongens’ nog verfrissende nieuwe ideeën zoeken, blijkt uit de deelname van Shell. De energiegigant heeft in 2012 een nieuwe brandstof in de markt gezet die niet-toxisch is, biologisch afbreekbaar en aansluit bij een doelstelling van zero emissie. GTL kan zonder aanpassingen in dieselvoertuigen worden gebruikt en de meerkosten zijn te overzien. Het lijkt een wonderproduct en toch is het door allerlei factoren niet eenvoudig om GTL breed in de markt te zetten. ”žWe hebben een probleem met de naamsbekendheid. Onze boodschap is niet sexy genoeg. Wie kan daar bij helpen?”, is de vraag.
Steden van de toekomst
De twee laatste deelnemers die hun uitdaging pitchen borduren voort op het openingsbetoog van Walther Ploos van Amstel, lector aan de HvA. Hij legt daarin uit hoe steden uit hun voegen groeien. ”žIn de toekomst komen er 50-60 bestelbusjes per dag bij u de straat in. Dat gaat niet goed. Want steden worden ook steeds voller met meer bewoners, meer goederen- en meer afvalstromen. Het is een geweldige uitdaging om dat allemaal in goede banen te gaan leiden.” Het van oorsprong Belgische Bubble Post maakt van leefbaarheidsvraagstukken al een deugd. Het bedrijf verzorgt stadsdistributie o.a. met elektrische voertuigen, met name in oude steden waar de straten te nauw zijn voor grote voertuigen. ”žHoe ziet de brievenbus van de toekomst er uit?”, vraagt Felix Vanvuchelen van Bubble Post. Zijn collega Chris Menken van Leen Menken Foodservices Logistics, specialist in gekoelde en bevroren e-commerce, haakt daar op in met de vraag hoe distributeurs nauwe aflevervensters kunnen blijven bieden, zonder dat dit tot kostbare inefficiëntie gaat leiden. Menken denkt zelf aan pick-up points met gekoelde kluizen waar de consument op een zelfgekozen tijdstip zelf zijn spullen kan afhalen, maar ”žmisschien kan dat beter anders”, zo daagt zij uit.
Meer informatie over Mix&Match @KvK: Ton Geuzendam.
Auteur: Anke Hoets.