Via een nieuwe spoordienst van Samskip tussen Nederland-Italië vertrekken treinen drie keer per week vanuit Melzo, net ten oosten van Milaan. 24 uur later zijn de treinen klaar om gelost te worden op het 750-meter lange intermodale spoor naast de Holland Cargo Terminal van TMA in Amsterdam. Zo worden de steeds vaker voorkomende vertragingen op het Europese wegennet vermeden en vallen de aankomsten in Amsterdam samen met de shortsea-afvaarten van Samskip naar Hull. Dit creëert een naadloze multimodale optie die problemen met grenscontroles na Brexit minimaliseert.
De nieuwe spoorverbinding komt bovenop de zes wekelijkse spoordiensten tussen Melzo en Rotterdam. Deze zullen even frequent blijven rijden voor de aansluiting op shortsea-diensten naar havens in het Verenigd Koninkrijk (Tilbury, Hull en Grangemouth), Ierland, Noorwegen, Scandinavië en de Baltische staten.
Concurrentievoordeel na Brexit
Het uitbreiden van spoorcapaciteit op een belangrijke gegroepeerde vrachtroute toont de inspanningen van Samskip om de concurrentiepositie van zijn Brits-Italiaans multimodale aanbod te versterken met het oog op de komende Brexit, aldus Samskip UK Trade Manager David Besseling. Samskip heeft uitvoeringsgaranties afgesproken met zijn terminalbeheerpartners – hierin zijn snelle omlooptijden voor schepen, vrachtwagens en spoordiensten afgesproken.
“Samskip biedt vanaf nu tien afvaarten per week van Rotterdam, Amsterdam en Antwerpen naar Hull”, zegt David Besseling. “De haven van Amsterdam drie keer per week via het spoor verbinden met Italië helpt ons bij het ondersteunen van onze snelle, kostefficiënte en betrouwbare multimodale diensten tussen Europa en het Verenigd Koninkrijk.”
Femke Brenninkmeijer, Hoofd Energy, Cargo & Offshore Team van Port of Amsterdam: “Port of Amsterdam is zeer blij met deze nieuwe treinverbinding van Samskip. Het draagt bij aan onze intermodale strategie en biedt onze klanten aanzienlijk meer opties. Verder versterkt de dienst onze shortsea-verbindingen en bevestigt het de capaciteiten en ligging van de Amsterdamse haven als een logistiek en multimodaal Europees knooppunt.”
Ontsluiten nieuw achterland met Amsterdam
Met negen wekelijkse treinen tussen Italië en Nederlands is de inzet van Samskip op het multimodaal transporteren van 45-voeters, reefers, flatracks en tankercontainers ongeëvenaard, zegt Patrick Zilles, directeur Multimodal Activities bij Samskip. Hij legt uit dat met de toevoeging van Amsterdam er een achterland wordt opengesteld en verschepingskansen worden gecreëerd die sterk afwijken van die in Rotterdam.
“Deze diensten zullen deur-tot-deur en kade-tot-kade klanten ten gunste komen”, zegt hij. “Extra frequentie creëert extra kansen om volumes te balanceren, wat inspeelt op het concurrentievoordeel van multimodaal. De ruimte die beschikbaar wordt voor derde partijen zal niet alleen interessant zijn voor supply chain-besluitvormers in Italië, Nederland en het Verenigd Koninkrijk, maar ook daarbuiten in de Benelux, Duitsland en Scandinavië.”
Timetable
Treinen richting het zuiden zullen op maandag, woensdag en zondag vanuit Amsterdam vertrekken. Hierbij zal tot aan Melzo dezelfde locomotief gebruikt worden, waarvoor de overeenkomst voor Rotterdam tussen Samskip en het Zwitserse spoorbedrijf BLS is uitgebreid. Vanuit Melzo zijn er verbindingen naar Padua en Bari.
Gerben Matroos, managing director van TMA Logistics, voegt toe: “Deze verbinding maakt optimaal gebruik van de faciliteiten die onze terminal biedt. De extra dienst is daarnaast een logische vervolgstap om Amsterdam als shortsea-haven op de kaart te zetten.”
De nieuwe verbinding met Amsterdam moet ook een grotere weerbaarheid van de Nederlands-Italiaanse spooroptie creëren. Verbindingen tussen Amsterdam en Rotterdam maken gebruik van verschillende routes, wat meer flexibiliteit biedt om te reageren op vertragingen op het spoor of in de haven, aldus David Besseling.