Ruim 2000 items per uur en meer dan 70 bestemmingen tegelijkertijd kunnen worden verwerkt door het nieuwe sorteersysteem dat KLM Cargo in gebruik heeft genomen. Het systeem werd gebouwd in samenwerking met Lödige Industries en Vanderlande. De innovatieve sorter maakt een snellere afhandeling mogelijk van alle express, post en pharmaceutische zendingen.
Air-France en KLM zijn wereldwijd de eerste luchtvaartmaatschappijen die voor de vracht een dergelijk sorteersysteem in gebruik nemen. In Parijs draait een soortgelijk systeem al sinds april 2015 met groot succes. KLM koos voor een zelfde soort systeem, maar maakte vanwege de beperkte ruimte de nodige innovatieve aanpassingen.
Puzzelen met beperkte ruimte
Voor de bouw van een nieuwe pier door Schiphol moest een van de drie vrachtgebouwen van KLM Cargo gedeeltelijk worden afgebroken. De grote uitdaging bij de bouw van de sorter was om de bestaande processen binnen de vracht onder te brengen in 50% van de ruimte. Dit is onder meer gelukt door optimaal gebruik te maken van de hoogte van het bestaande gebouw. De opslagcapaciteit voor containers is verdubbeld zodat er ruimte is voor groei.
“E-commerce is een snel groeiende tak binnen vracht. Dit innovatieve systeem maakt het mogelijk om in te spelen op de sterke groei van post en express zendingen. Het is sneller en slimmer, waardoor wij nog betere service kunnen verlenen aan onze klanten”, aldus directeur Marcel de Nooijer van KLM Cargo.
Bron: ACN.nl