Monitor Detailhandel 2018

Omzet Nederlandse webwinkels stijgt in 2017 naar 22,5 mld

De omzet van Nederlandse webwinkels die producten en/of diensten verkopen, bedroeg in 2017 22,5 miljard euro. Dit betekent een groei van 13% ten opzichte van 2016. Dat blijkt uit de nieuwste Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door GfK in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.,
In 2017 heeft 95% van de Nederlandse consumenten van 15 jaar en ouder een of meerdere online aankopen van producten en diensten gedaan.* Samen gaven de online kopers in totaal 22,5 miljard euro uit aan 201,7 miljoen online aankopen. Daarmee steeg het aantal onine aankopen met 17%.

“Online verkopen steeds belangrijker binnen Nederlandse detailhandel”
Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org

“Het aandeel online verkopen van producten blijft doorgroeien en wordt steeds belangrijker binnen de Nederlandse detailhandel”, aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “In totaal bedroegen de online bestedingen aan producten in 2017 € 12,7 miljard,* waarmee het aandeel van de e-commercebranche binnen de hele detailhandelsector op 9,7% komt te liggen.** Dit betekent een stijging van 1,3 procentpunt ten opzichte van 2016. Vergeleken met vijf jaar geleden, toen het aandeel van de online aankopen 5,0% bedroeg, is het aandeel zelfs bijna verdubbeld.”
Wanneer we de groei in online bestedingen voor heel 2017 (+13%) vergelijken met de groei in 2016 (+22%), dan zien we dat de groei is afgenomen. Ook de groei in het aantal online aankopen is in 2017 minder groot (+17%) dan in 2016 (+22%).

Populaire segmenten bij de thuisshoppers

Waar in 2016 vooral de segmenten Schoenen & Personal Lifestyle, Verzekeringen, Food/Nearfood en IT een aanzienlijke online groei lieten zien, zijn in 2017 Health & Beauty, Food/Nearfood en Home & Garden de grootste stijgers in termen van online bestedingen. (Tekst gaat verder onder grafiek).

In het vierde kwartaal van 2017 gaven Nederlandse consumenten mede dankzij een toenemend aantal ‘koop-feestdagen’ online aanzienlijk meer uit dan in de andere kwartalen. De online uitgaven waren in Q4 goed voor € 6,9 miljard, een groei van 11% ten opzichte van dezelfde periode in 2016.

Besteed bedrag per online productaankoop lager in het vierde kwartaal

Wat opvalt is dat voor een aantal productsegmenten het gemiddeld besteed bedrag per online aankoop in Q4 lager ligt dan in voorgaande kwartalen. Zo is in het segment Sport & Recreatie te zien dat de bestedingen per online aankoop in Q1 2017 op € 120 lagen en in Q4 op € 78. In dit segment spelen seizoensvariaties natuurlijk een belangrijke rol, maar ook binnen segmenten als Consumentenelektronica, Speelgoed en Huishoudelijke Elektronica ligt in Q4 de gemiddelde prijs per aankoop lager dan in andere kwartalen. De groeiende populariteit van online feestdagen waarbij grote kortingen worden gegeven, zoals Singles Day en Black Friday, speelt hierbij ook een rol. Het aantal aankopen per online koper ligt in Q4 wel hoger dan in de andere kwartalen. Met andere woorden, in het laatste kwartaal van 2017 wordt meer gekocht, maar dan tegen een gemiddeld lagere prijs.

Smartphone steekt tablet voorbij onder e-shoppers

Het percentage online kopers dat minimaal één keer gebruik had gemaakt van een tablet voor het doen van online aankopen, steeg nog ieder kwartaal van 2016. Sinds het eerste kwartaal van 2017 is de penetratie van de tablet voor het doen van online aankopen echter vrijwel stabiel gebleven. De populariteit van de smartphone binnen e-commerce is wel blijven stijgen, waardoor de penetratie van de smartphone bij online aankopen vanaf het tweede kwartaal van 2017 voor het eerst hoger ligt dan de penetratie van de tablet. In Q4 2017 geldt dat 28% van de online kopers bij minimaal een van hun aankopen een smartphone heeft gebruikt en 24% een tablet. In Q4 2016 was dit voor de smartphone nog 21% van de kopers en voor de tablet 25%.

Thuiswinkel Markt Monitor bestellen?

Voor meer informatie over de Thuiswinkel Markt Monitor en het bestellen van het rapport kun je via mail contact opnemen met Ine Polak van GfK. Neem ook voor het bestellen van de BeCommerce Monitor (België) contact op met Ine Polak.
* Binnen de definitie van de Thuiswinkel Markt Monitor
** Bron: CBS. In 2017 bedroeg de totaalomzet van de detailhandel € 130,87 miljard. Onder detailhandel vallen de on- en offline uitgaven aan producten (zowel food als non-food), inclusief btw. Ook uitgaven aan huishoudwaren, recreatieartikelen, keukens en voedingsmiddelen bij tankstations en apotheken vallen hieronder.
Bron: Thuiswinkel.org.
[featured_block]

Geef een reactie