schiphol jaarverslag 2020

Schiphol reageert: duurzame luchtvaart utopie of toekomst?

Onlangs demonstreerde Greenpeace op Schiphol. Dankzij de luchtvaart ligt de wereld aan je voeten, maar tegelijkertijd heeft vliegen impact op mens en milieu. Greenpeace vraagt Schiphol daarom om met een klimaatplan te komen voor onder meer een duurzame luchtvaart. En dat hebben weHier lees je de samenvatting. We werken al jaren aan het verduurzamen van de luchtvaart, zodat de wereld schoner wordt én jij tegelijkertijd kan blijven vliegen. We zijn ambitieus en zijn ervan overtuigd dat we die de internationale klimaatdoelen kunnen halen.

Hoe we dat doen? Bijvoorbeeld door gebruik te maken van elektrische voertuigen op en rond Schiphol, zoals de bussen. Ook draaien we op 100% Hollandse windenergie, maken we gebruik van zonnepanelen, gaan we van het gas af en gebruiken we bodemenergie. Bodemenergie? Veel van onze pieren en een deel van de terminal en kantoren hebben een warmte-koudeopslag. Dit is een duurzaam systeem dat energie in de vorm van warmte en koude opslaat in de bodem. Dat gebruiken we voor het verwarmen en koelen van de terminal waardoor we veel minder gas nodig hebben.

Geen uitstoot in de lucht

Nu horen we je zeggen: leuk, op de grond. Met een CO2-neutrale terminal en grondoperatie zijn we er natuurlijk niet. De luchtvaartsector werkt keihard om duurzaam vliegen mogelijk te maken. Denk aan zuinigere en schonere toestellen, elektrisch vliegen en het gebruik van duurzame brandstoffen. We moedigen luchtvaartmaatschappijen financieel aan op dit gebied, en dat bouwen we de komende jaren verder uit. De meest schone vliegtuigen betalen in 2021 maar 45% van het basistarief om te landen op Schiphol, de meest vervuilende 180%. Om de productie op te voeren bouwt SkyNRG in nauwe samenwerking met KLM in Delfzijl een speciale raffinaderij voor duurzame vliegtuigbrandstof. Vanaf 2022 zal de fabriek 100.000 ton duurzame brandstof produceren.

Geen afval

Daarnaast willen we op Schiphol geen afval meer. En wie geen afval wil, moet fors inzetten op recyclen en hergebruik Als er wordt gebouwd, wordt er van tevoren al goed nagedacht waar we energie kunnen besparen en waar we gebruik kunnen maken van hergebruikt of duurzaam materiaal. Er is tijdens de bouw van de tijdelijke vertrekhal bijvoorbeeld al meegenomen dat hij na gebruik gedemonteerd en hergebruikt kan worden. En een vrachtgebouw wordt momenteel gesloopt om vervolgens ergens anders in de omgeving weer opgebouwd te worden. Een soort meccano voor gevorderden!

Duurzame luchtvaart Schiphol: utopie of toekomst?

Kortom: we zijn op weg naar een schone toekomst. Is dat morgen geregeld? Helaas niet. Maar we zijn er van overtuigd dat we de goede stappen zetten, op weg naar duurzame luchtvaart.