ACN, evofenedex en TLN zijn teleurgesteld door het afkeuren van de local rule voor Schiphol, waarmee (onder andere) de vrachtvluchten behouden zouden kunnen blijven. Ondanks het brede draagvlak voor de local rule heeft minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat het voorstel afgewezen, omdat de kans zou bestaan dat het plafond van 500.000 vliegbewegingen op Schiphol wordt doorbroken.
Dat was uiteraard nooit het doel van de regeling, de insteek is altijd geweest om toegewezen slots die niet zijn gevlogen, door bijvoorbeeld annuleringen vanwege slecht weer, opnieuw uit te geven. Er is dus nooit sprake geweest van extra vliegbewegingen, maar slechts van optimaal gebruikmaken van de huidige capaciteit van Schiphol.
Onduidelijk is nog welk effect het uitblijven van de local rule de komende winter zal hebben op de vrachtvluchten. Nederland beschikt over een heel goed luchtvrachtnetwerk en een sterke luchtvrachtindustrie, maar die staan nu onder druk. Luchtvracht levert veel toegevoegde waarde en werkgelegenheid op en is van groot belang voor onze logistieke positie en economie. Het uitstekende luchtvrachtnetwerk is een belangrijke vestigingsfactor voor internationale bedrijven.
ACN, evofenedex en TLN roepen de betrokken partijen op om tot een oplossing te komen die de bezwaren van de minister wegneemt. Een nieuw voorstel voor een local rule moet helaas wel weer het gehele traject van formuleren, bespreken en aannemen in de CCN (het comité van airlines) en daarna goedkeuren door de minister, opnieuw doorlopen. Het spant erom of dat lukt voordat het drukke winterseizoen aanbreekt. Positief is dat er in de brief van de minister voldoende aanknopingspunten staan om alsnog een local rule geaccepteerd te krijgen. Inzet van de drie organisaties is om zo snel mogelijk te komen tot een nieuw voorstel.
Klik hieronder voor:
Bron: ACN.nl.